FANDOM

Ninasingle
Säveltäjä: Gerrit aan’t Goor

Sanoittaja: Luca Genta

Esittäjä: Nina Åström

Suomen edustussävelmä vuoden 2000 Eurovision laulukilpailuissa Tukholmassa ”A little bit” on varsin kansainvälisen tiimin työtä. Kappaleen on säveltänyt esittäjä Nina Åströmin pitkäaikainen hollantilainen yhteistyökumppani Gerrit aan’t Goor ja sanoittanut italialainen Luca Genta. ”A little bit” oli tehty varta vasten Suomen euroviisukarsintoihin. Vuonna 2000 järjestettiin avoin sävellyskilpailu ja sen lisäksi karsintaan kutsuttiin mukaan säveltäjiä. Yhteensä tarjokkaita oli 211 ja niistä 12 valikoitui Suomen alkukarsintaan. Tarina ei kuitenkaan kerro, kummalta puolelta Ninan kappale pääsi mukaan.

YLE kokeili jälleen uutta karsintasysteemiä ja tällä kertaa alkukarsinnat kuunneltiin vain radiossa. Radiossa kuulluista kahdestatoista sävelmästä kansa äänesti puolet jatkoon ja monien hämmästykseksi Nina ohitti muutaman tunnetummankin nimen, kuten Heidi Kyrön ja Ultra Bran. Yllätysfinalisteja olivat tavallaan myös The Reseptors ja Sisterhood yhtyeet, joten karsintafinaalia pidettiin etukäteen kolmen kauppana. Suomea tuli edustaman joko Anna Eriksson, Nylon Beat tai Nightwish. Toisin kuitenkin kävi, sillä Nina sai tasavahvemmin pisteitä sekä ammattilaisraadilta että puhelinäänestäjiltä ja nappasi kokonaispisteissä voiton.

Normaalien purnausrutiinien jälkeen viisukansa asettui kuitenkin Ninan taakse ja rukoili parasta. Yleisestihän Suomen ehdokas lytättiin melko tylysti mediassa Suomessa ja muualla Euroopassa. Suomen vahvuus oli kuitenkin valloittavan aito ja lämminhenkinen Nina itse, joka on lisäksi rento lavaesiintyjä ja taidokas tulkitsija. Ilmeisesti kappale oli sittenkin vähän liian tylsä ja arkinen, koska pistehanat eivät auenneet. ”A little bit” sai 18 pistettä, jotka riittivät Espanjan kanssa jaetulle 18. Sijalle, ja Suomi joutui pitämään välivuoden vuonna 2001. Ehkä raadit olisivat pitäneet laulustamme enemmän. Siitä antoi hieman viitettä Alankomaiden antamat viisi pistettä, sillä Alankomaissa sattui viisuiltana suuronnettomuus ja he joutuivat turvautumaan vararaadin antamiin pisteisiin. Ninan taustalla viisuestradilla esiintyivät Danielle Ewert van Es, Luca Genta (koskettimet), Raakel Lignell (viulu), Ralph van Manen (kitara) ja Kaarle Mannila. ”A little bit” julkaistiin cd-singlenä ja albumilla ”A little bit of love”.

Nina Åström - A Little Bit - Euroviisut 200002:59

Nina Åström - A Little Bit - Euroviisut 2000

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki