FANDOM

Aarnoraninen
Aarno Raninen (s. 27.4.1944 Kuhmoinen, k. 3.9.2014.) oli suomalainen säveltäjä, sovittaja ja laulaja. Hänen uransa alkoi laulajana ja ensimmäinen huomiota herättänyt esiintyminen tapahtui Suomen euroviisukarsinnoissa 1968, jossa hän lauloi kappaleen On hetki. Myöhemmin hän keskittyi urallaan enemmän säveltämiseen ja levyjen tuottamiseen, laulamistakaan kuitenkaan kokonaan unohtamatta. 1970-luvun alussa hän esiintyi vielä kahdesti solistina euroviisukarsinnoissa, mutta vuosikymmenen lopulla hänen sävelmänsä menestyivät paremmin. Ranisen sävellykset ovat edustaneet Suomea Eurovision laulukilpailuissa kahdesti vuosina 1977 ja 1980. Lisäksi hänen säveltämänsä kappale Näin on on kaikkien aikojen ensimmäinen Syksyn Sävel kilpailun voittaja. Eniten Raninen oli tehnyt yhteistyötä Seija Simolan ja Monica Aspelundin kanssa. Lisäksi hänen kynästään on lähtenyt mm. Soitinmenot tv-sarjan ikimuistoinen musiikki sekä Kymppitonni-visailun tunnusmusiikki. Raninen menehtyi 3.9.2014 kotonaan Tuusulan Jokelassa ilmeisesti savukkeesta alkunsa saaneessa tulipalossa.

Aarno Raninen euroviisuissa:

Solistina:

1968 On hetki

1971 Ei koskaan (Aarno Raninen & Carola)

1973 Odotan

Säveltäjänä:

1968 Pois kuihtuu ruusu kaunein (es. Irina Milan)

1971 Ei koskaan (es. Aarno Raninen & Carola)

1973 Odotan (es. Aarno Raninen)

1976 Joiku (es. Monica Aspelund)

1977 Lapponia (es. Monica Aspelund)

1980 Huilumies (es. Vesa-Matti Loiri)

1983 Laulujen laulu (es. Meiju Suvas)

Sanoittajana:

1971 Ei koskaan

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki