FANDOM

Edeasingle
Säveltäjä: Aleksi Ahoniemi

Sanoittaja: Tommy Mansikka-Aho

Esittäjä: Edea

Aava on Suomen edustussävelmä Eurovision laulukilpailuissa 1998. Sen esittäneeseen Edea-yhtyeeseen kuului Marika Krook, Abdissa Assefa, Samuli Kosminen, Tommy Mansikka-Aho sekä Aleksi Ahoniemi. Ahoniemi ja Kosminen eivät kuitenkaan mahtuneet euroviisuestradille, koska Suomen karsinnan esityksessä oli mukana kolmen tanssijan ryhmä. Euroviisufaneja on jälkeenpäin häirinnyt fakta, että Yleisradion euroviisuorkesterin kuoro osallistui karsintaesitykseen, vaikka lavalla liikehti jo kuusi ihmistä. Birminghamiin lavakokoonpanoa jouduttiin muuttamaan ja sen seurauksena tanssijat jäivät pois. Loppukilpailulavalla nähtiin Edean jäsenten lisäksi kuorolaiset Mervi Hiltunen ja Kaarle Mannila.

”Aava” herätti heti valintansa jälkeen kohua Suomessa lähinnä sanoituksensa vuoksi. Teksti sisälsi vain seitsemän sanaa (aava, maa, avaa, avara, kauneus, suuruus, isa), mutta oli vastoin epäilyjä ihan selvää suomen kieltä. Myös brittiläiset kisaisännät pitivät Suomen edustajaa outona, lähinnä sanoituksensa puolesta. Sen sijaan kansainväliset euroviisufanit äänestivät ”Aavan” korkealle ennakkoveikkauksissaan.

Marikan kesken kisaviikkoa puhjennut poskiontelotulehdus toi synkät pilvet Suomen euroviisutaivaalle ja lauantain finaalissa hän ei pystynyt laulamaan kilpailukappaleen korkeinta nuottia, paljon puhuttua korkeaa d:tä. Suomen totutun huono menestys laitettiin osittain tämän epäonnisen sattuman syyksi. Vuonna 1998 äänestyksessä siirryttiin myös kokonaan Euroopan laajuiseen puhelinäänestykseen ja Edean kohdalla arveltiin, että ”Aava” olisi ollut enemmän perinteisten tuomariäänestäjien mieleen. Lopputuloksissa Suomi oli kuitenkin 22:lla pisteellä 15., mikä oli 1990-luvun paras sijoituksemme.

Aava julkaistiin singlenä remixeillä varustettuna sekä Edean esikoislevyn uudella painoksella.

Edea - Aava (Euroviisukarsinta 1998)06:16

Edea - Aava (Euroviisukarsinta 1998)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki