FANDOM

Sf02
Säveltäjä: Maki Kolehmainen

Sanoittaja: Tracy Lipp, Janina Frostell

Esittäjä: Laura

Vuonna 2002 Yleisradio satsasi karsintoihin huomattavan paljon enemmän kuin edellisinä vuosina. Tavoitteena oli kansainvälinen, euroviisukelpoinen kappale, jolla voitaisiin myös muuttaa Suomen viisutahti jokavuotiseksi. 26.1.2002 järjestetyssä euroviisukarsinnassa oli jo aistittavissa hieman ulkomailla nähtyjen karsintaspektaakkelien väri- ja valoloistoa. Laura sai esitettäväkseen Maki Kolehmaisen sävellyksen Addicted to you. Ajoittain hyvin räväkästä tyylistään tunnettu Laura esiintyi sangen rohkeassa ja paljastavassa esiintymisasussa, mikä ei kuitenkaan estänyt menestystä. Laura voitti jo karsinnan ensimmäisen kierroksen, jonka ratkaisivat alueraadit. Toisella kierroksella yleisö sai äänestää alueraatien valitsemat kuutta suosikkikappaletta, ja näiden joukosta Laura Voutilainen keräsi 36 % puhelinäänistä. Voittoa ei voitane pitää suurena yllätyksenä, sillä Voutilainen oli karsintaan osallistuneista artisteista selvästi tunnetuin.

Suomen uskottiin pitkästä aikaa pärjäävän Euroviisuissa vähintäänkin kohtuullisesti. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan Suomen kappale kesti vertailun muiden maiden pop-kappaleisiin. Myös ensimmäistä kertaa Suomen euroviisuedustaja kävi ennen viisuja proamamassa itseään muiden maiden euroviisuaiheisissa tapahtumissa. Suomessa Addicted to you -kappaleen ennakkosuosion asemaa ehkä hivenen liioteltiin, mutta todellisuudessa Suomelle odotettiin vähintäänkin kohtuullista sijoitusta. Suomi esiintyi 25.5.2002 järjestetyissä Tallinnan euroviisuissa heti mainoskatkon jälkeen numerolla 13. Lauralla oli esityksessään mukana taustalaulajat Maria Ilmoniemi, Sheidi, Gary Revel jr ja Marika Tuhkala.

Kun pisteidenlasku alkoi, heti ensimmäisenä pisteensä jakanut Kypros antoi Suomelle kaksi pistettä. Vielä tässä vaiheessa Suomen kohtuulliseen menestykseen jaksettiin uskoa. Seuraavia pisteitä saatiinkin odottaa, sillä vasta kahdeksantena pisteensä jakanut Viro muisti Suomea viidellä pisteellä. Makedonialta tuli yksi piste ja naapurimaaltamme Ruotsilta peräti kymmenen pistettä, joiden turvin Suomi kohosi jo tulostaulukon puoliväliin. Tämän jälkeen Suomi saavutti kuitenkin enää yhteensä kuusi pistettä, kolme Tanskalta ja kolme Bosnia-Hertsegovinalta. Lopputuloksena oli 24 pistettä, jotka oikeuttivat vasta sijaan 20. Sijoitus merkitsi Suomelle taas välivuotta Euroviisuissa. Suomessa Lauran floppaamiseen suhtauduttiin poikkeuksellisen raskaasti, ja yllättävänkin varteenotettavat tahot väläyttelivät iltapäivälehdissä koko kilpailusta vetäytymistä.

Laura - Addicted To You (live @ Euroviisut 2002)03:09

Laura - Addicted To You (live @ Euroviisut 2002)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki