FANDOM

Beat
Beat-yhtye perustettiin Turussa vuonna 1979. Sen muodostivat veljekset Kim Engblom (s. 1963) ja Janne Engblom (s. 1965) sekä Tiina Krause (s. 1963) ja Tina Pettersson (s. 1966). Vuonna 1980 Beat sijoittui jaetulle ykkössijalle Kokkolan Nuorten taidetapahtumassa. Seuraavana vuonna yhtye julkaisi ensimmäisen singlensä ja saman vuoden syksyllä he sijoittuivat toiseksi Syksyn Sävel 1981 kilpailussa kappaleella ”Tulevaisuuden lapset”. Vuonna 1982 ilmestyi Beatin ensimmäinen albumi, joka oli englanninkielinen. Syksyllä 1985 Beat esitti Syksyn Sävel satoa ohjelmassa kappaleen ”Suuri hiljaisuus”.

Vuonna 1988 heidät nähtiin Timo Tervon ja Jonnan taustakuorona Suomen euroviisukarsinnoissa kappaleessa Mayday mayday. Vuonna 1990 Beat voitti Suomen euroviisukarsinnan ensimmäisellä ruotsinkielisellä voittokappaleella Fri?. Heidän taustakuoronaan esiintyi Kari Kuivalainen ja Robin Wikman. Samoissa karsinnoissa Robin Wikman esitti nimellä Robinson & Apollo 16 kappaleen Yön poika, jonka taustakuorona esiintyi puolestaan Beat ja Kari Kuivalainen. Euroviisujen aikaan Beatilta ilmestyi toinen albumi ”Beat”, jonka tuotti turkulainen R.E.L.S. tuotantoryhmä. Vuonna 1992 Engblomin veljekset sävelsivät Suomen euroviisukarsintoihin kappaleen Silmiisi sun, jonka esitti Riki Sorsa Engblomit taustakuoronaan. Beat on sittemmin lopettanut toimintansa. Tina Pettersson teki muutaman kohtalaisesti menestyneen sooloalbumin ja Kim Engblom tunnetaan kansanedustaja Janina Anderssonin puolisona.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki