FANDOM

Ison-Britannian yleisradioyhtiö BBC valitsi vuonna 2011 ensimmäistä kertaa edustajansa Eurovision laulukilpailuihin ilman minkäänlaista julkista karsintaa. Kutsun sai neljän miehen muodostama lauluyhtye Blue. Useana vuotena 1960-, 1970- ja 1990-luvuilla BBC on kyllä valinnut valmiiksi solistin tai yhtyeen, mutta varsinainen edustuskappale on silti valittu julkisessa karsinnassa. Kahtena edellisvuonna edustuskappale on ollut valmiina, mutta sille on sen sijaan etsitty sopiva solisti kykykilpailun kautta.

Blue -yhtye nousi listoille vuonna 2001 ja valtasi Ison-Britannian singlelistan ykkössijan kolme kertaa hiteillään “Too close”, “If you come back” ja “Sorry seems to be the hardest word”, joista viimeeksi mainittu on cover-versio Elton Johnin hitistä. Vuosina 2001 – 2003 Blue julkaisi yhteensä kolme albumia, jotka kaikki nousivat Ison-Britannian albumitilaston ykkösiksi. Yhteensä Bluen levyjä on myyty maailmanlaajuisesti noin 13 miljoonaa kappaletta.

Vuonna 2005 Blue jäi tauolle vuonna 2005, koska pojat halusivat kokeilla siipiään soolourilla. Yhtyeen jäsenillä on myös euroviisukytköksiä. Antony Costa osallistui vuonna 2006 Britannian karsintoihin kappaleella “It’s a beautiful thing” sijoittuen toiseksi. Lee Ryan puolestaan sävelsi vuoden 2005 karsintoihin kauniin balladin “Guardian angel”, jonka esitti Andy Scott Lee ja joka sijoittui kolmanneksi. Duncan James oli tuomaristossa vuoden 2009 ”Your country needs you” –karsintakilpailussa ja ilmoitti myös Ison-Britannian pisteet finaalissa. Bluen neljäs jäsen on tummahipiäinen Simon Webbe.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki