FANDOM

Carola Häggkvist (s. 8.9.1966 Tukholma) on yksi Ruotsin suosituimmista laulajattarista, joka on osallistunut Eurovision laulukilpailuihin kolmesti ja voittanut ne kerran vuonna 1991. Ensimmäisen kerran Carola esiintyi televisiossa vuonna 1977 lasten kykyjenetsintäkilpailussa. 16 vuotta täytettyään hän osallistui Ruotsin euroviisukarsintoihin 1983 ja voitti ne ylivoimaisesti saaden kaikilta 11:lta alueraadilta täydet 8 pistettä.
Münchenissa Främling" sijoittui kolmanneksi. Samanniminen lp myi Ruotsissa yli miljoona kappaletta ja se on edelleen maan kaikkien aikojen myydyin albumi. Myös seuraavat albumit "Steg för steg" (1984), "På egna ben" (1984) ja "Happy days" (1985) menestyivät erinomaisesti.

Vuonna 1986 julkaistiin kansainväliseen levitykseen tarkoitettu albumi "Runaway", jonka tuottivat Bee Gees yhtyeestä tutut Gibbin veljekset, mutta suurta kansainvälistä läpimurtoa siitä ei kuitenkaan seurannut. Sen jälkeen Carola keskittyi enemmän hengelliselle puolelle, kunnes teki paluun euroviisujen ja iskelmäpopin pariin vuoden 1990 Ruotsin karsinnassa. Siellä "Mitt i ett äventyr" sijoittui toiseksi, mutta seuraavana vuonna uusi osallistuminen "Fångad av en stormvind" toivat voiton sekä kansallisessa että kansainvälisessä kilpailussa.
Eurovision laulukilpailuvoitto oli kaikkien aikojen täpärin, sillä myös toiseksi sijoittunut Ranskan Amina sai yhtä paljon pisteitä. Molemmilla oli myös yhtä monta 12:sta pisteen ykkössijaa, joten se että Carola sai enemmän kymppejä ratkaisi kisan.

Sittemmin Carola on vuorotellut urallaan hengellisen musiikin ja pop-musiikin parissa. Kolmas euroviisuedustus oli vuorossa vuonna 2006, jolloin "Invincible" sijoittui viidenneksi. Lähes ikoniseen asemaan kotimaassaan noussut Carola on myös esiintynyt mm. Sound of music musikaalissa sekä toiminut The Voice of Sweden ohjelman tähtivalmentajana.

Carola Ruotsin euroviisukarsinnoissa:
vuosi kappale sij. huom.
1983 Främling 1.
1990 Mitt i ett äventyr 2.
1991 Fångad av en stormvind 1.
2006 Evighet 1.
2008 One love Karsiutui duetto Andreas Johnsonin kanssa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki