FANDOM

Chiara Siracusa (s. 25.9.1976) tunnetaan euroviisupiireissä kolminkertaisena Maltan edustajana, joka pitää yhä hallussaan maan parasta sijoitusta. Vuonna 1998 Chiara nähtiin viisulavalla ensimmäistä kertaa. Lisäksi hän on edustanut kotimaataan vuosina 2005 ja 2009. Vuonna 1998 21-vuotias Chiara osallistui Maltan euroviisukarsintaan herkällä balladilla "The one that I love". Aikaisemmin hän oli esiintynyt Maltan karsinnoissa taustalaulajana.

Englanninkielinen kappale erottui joukosta myös Birminghamissa. Malta taisteli voitosta loppuun asti, mutta Israelin Dana International ja isäntämaan edustaja Imaani ohittivat lopulta Chiaran tulostaulukossa. "The one that I love" muodostui kuitenkin pienimuotoiseksi menestykseksi, ja se pääsi mukaan parille kansainväliselle kokoelmalevylle. Chiara levytti kappaleesta maltankielisen version "Lilek Inħobb" ja saksalainen Melanie Terres on tehnyt siitä cover-version nimellä "Der Eine für mich".

Vuosina 1998 - 2003 Chiara pääsi M & E Management Groupin siipien suojaan, jossa hänestä kehittyi vähitellen itsevarma artisti. Tuona aikana Chiara julkaisi kolme albumia ja keikkaili myös Maltan ulkopuolella. Vuonna 2005 Chiara halusi revanssin euroviisuissa ja onnistui nostamaan sijoitustaan yhdellä pykälällä. Hän lähetti Maltan viisukarsintaan itse säveltämänsä ja sanoittamansa balladin "Angel", joka hän omisti aviomiehelleen. Herkkä esitys puri maltalaisyleisöön, joka äänesti Chiaran voittoon 11,935 puhelinäänellä.

Kiovassa Chiara oli yksi ennakkosuosikeista. Arpaonni heitti hänet esiintymään finaalin kolmantena, mutta alkupäässä esiintyminen ei tuonut menestykselle hallaa. Chiara keräsi 192 pistettä ja sijoittui hienosti toiseksi, mikä on edelleen Maltan paras euroviisusijoitus. Euroviisumenestyksen siivittämänä Chiara loi uraa eritoten Kreikassa ja Kyproksella. Hän myös juonsi Maltan seuraavan vuoden karsinnat.

Vuosina 2007 ja 2008 Maltan euroviisumenestys rypi pohjamudissa ja maa oli karsiutunut finaalista molemmilla kerroilla. Hätiin kutsuttiin Maltan Mrs. Eurovision Chiara, joka jälleen voitti suvereenisti Maltan karsinnan. Chiaran edellisten viisujen tapaan "What if we" oli perinteinen viisuballadi. Sen olivat tehneet Chiaralle belgialaiset Marc Paelinck ja Gregory Bilsen. Paelinck ei hänkään ollut ensikertalainen euroviisuissa. Hän oli säveltänyt Belgian edustussävelmät 2002 ja 2004, sekä myöhemmin 2013 Valko-Venäjän edustussävelmän "Solayoh". ”What if we” ei kuitenkaan hurmannut eurooppalaisen edeltäjiensä tapaan, sillä vaikka Chiara pääsi finaaliin, kappale keräsi siellä ainoastaan 31 pistettä jotka riittivät sijaan 22.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki