FANDOM

Christina Simon (oik. Christina Ganahl, s. 4.10.1954 Lochau, Itävalta) työskenteli päätoimisena laulajana, vaikka ei ennen Eurovisiotehtäviään ollutkaan vielä tehnyt yhtään levytystä. Vuonna 1979 Itävallan yleisradioyhtiö ORF valitsi hänet sisäisesti edustamaan maataan Jerusalemiin. Samalla hän tutustui kappaleen säveltäjään Peter Wolfiin, josta oli tuleva hänen aviomiehensä. Kisapaikan mukaan räätälöidyn edustussävelmän ”Heute in Jerusalem” (Tänään Jerusalemissa) sanoitti André Heller.

Jerusalemissa ei Itävallalla kuitenkaan ollut ottia, vaan esitys keräsi pisteitä vaivaiset viisi kappaletta (neljä Italiasta ja yksi Isosta-Britanniasta). Siitä seurasi koko kilpailun viimeinen sija, jonka Itävalta kuitenkin jakoi Belgian Micha Marahin kanssa. Euroviisuista alkoi kuitenkin Christinan lyhyt ura levyttävänä artistina ja viisukappaleen lisäksi hän teki lähivuosina muutamia muitakin singlelevytyksiä. Niiden menestys ei kuitenkaan päätä huimannut, joten tuore rouva Wolf ryhtyi miehensä tekemään kappaleita muiden esitettäväksi.

Christina muutti nimensä Iraksi ja muutti Peter Wolfin kanssa asumaan ja työskentelemään Yhdysvaltoihin. Ira ja Peter Wolf tehtailivat yhdessä lauluja mm. Commodoresille ja Starshipille, jolle he tekivät myös suurimman kaupallisen menestyksensä ”Sara”. Vuonna 1994 he muuttivat takaisin Itävaltaan, mutta erosivat jo vuotta myöhemmin. Sen jälkeenkin Ira-Christina on elättänyt itsensä musiikin parissa, lähinnä laulunopettajana. Genreistä rakkain on jazz-musiikki.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki