FANDOM

Clifters on vuonna 1979 perustettu suomalainen pop/rock-yhtye. Yhtye otti vahvoja vaikutteita The Beatles -yhtyeeltä, ja eräs sen tunnetuimmista kappaleista on The Beatles -cover Elekieltä (alun perin Here Comes the Sun). Cliftersin johtohahmoina toimivat Jiri Nikkinen ja Ari "Luri" Luokkala. Myös kitaristi Lauri "Lare" Murtomaa on ollut mukana yhtyeessä ensimmäisestä lp-levystä alkaen, mutta yhtyeen rumpalit ovat vaihdelleet aikojen saatossa useasti. Vuoden 1983 Rock SM -kilpailuissa yhtye sijoittui kolmanneksi.

Ensimmäinen single Sitting in my room julkaistiin vuonna 1984. Sitä seurasi ensimmäinen albumi Kuningas vuonna 1987. Toinen levy Kuningatar menestyi jo hyvin ja valittiin vuoden levyksi 1988. Läpimurron yhtye teki vuonna 1989 julkaistun Sexi on in -levyn myötä. Levy sisälsi muun muassa radiohitit Elekieltä, Leikkikalu ja Angelica. Jaana Rinne on sanoittanut seuraavat Clifters-levyt: Kuningas, Kuningatar, Sexi on in, Humala on jumala, Sormus, Pirun kaunis nainen ja Aurinkokuningas. One Inch Rock-levy-yhtiön painostuksesta Clifters julkaisi nopeasti toisenkin cover-levyn Humala on jumala vuonna 1990.

Vuonna 1991 Clifters osallistui euroviisukarsintaan kappaleella I love you , joka noudatteli yhtyeen siihen astista Beatles-tyylistä kukkaismusiikkilinjaa. Myöhemmin samana vuonna Clifters kuitenkin muutti tyyliään ja julkaisi albumin Sormus, joka sisälsi omia sävellyksiä ja tuotannoltaan Pet Shop Boys-vaikutteista musiikkia. Levyltä löytyy myös euroviisukappaleesta uudenlaisena sovituksena tehty versio nimellä "Hima".

Pirun kaunis nainen-levy julkaistiin vuonna 1992. Levy sisälsi pääosin julkaisemattomia cover-esityksiä Sexi on in- ja Humala on jumala-äänityksistä. Näiden kolmen cover-albumin johdosta bändi usein mielletäänkin cover-bändiksi, vaikka pääosa tuotannosta 1987-1992 onkin omia, lähinnä Jiri Nikkisen säveltämiä ja Jaana Rinteen sanoittamia lauluja. Vuonna 1992 Nikkinen ilmoitti eroavansa yhtyeestä, turhautuneena julkaisupolitiikkaan, ja yhtye jäi telakalle. Nikkinen jatkoi uraansa ensin Revolver-yhtyeessä ja tämän jälkeen sooloartistina.

Clifters julkaisi vuonna 1997 Pop-kokoelmalevyn. Albumi sisälsi 1990 tehdyn julkaisemattoman Aurinkokuningas-levyn ja kokoelman Clifters-tuotantoa 1987–1991. Jean D'Arc ja Kuu soi kumisooloo soitettiin uudestaan 1997, muiden "uusien" kappaleiden ollessa vuodelta 1990. Aurinkokuningas piti alun perin julkaista 1990 Humala on jumala-levyllä, josta suunniteltiin tuplalevyä.

Vuonna 2002 yhtye herätettiin jälleen henkiin, kun sitä pyydettiin soittamaan Raumanmeren juhannukseen. Yhteistyö toimi ja syksyllä julkaistulle Clifters on in-kokoelmalle yhtye nauhoitti kaksi uutta kappaletta (toisen ollessa uusi versio Hyvä Bore-kappaleesta). Silloin Jiri palasi takaisin Cliftersin kokoonpanoon. Vuonna 2004 julkaistiin levy Nyt, joka sisälsi pelkästään uutta ja omaa materiaalia. Cliftersin viimeisin levy on 9. toukokuuta 2007 ilmestynyt Bang Bang. Clifters on julkaissut uransa aikana yhdeksän studioalbumia ja neljä kokoelmalevyä. Jiri Nikkinen on säveltänyt ja sanoittanut musiikkia myös muiden artistien levyille. 

Clifters euroviisuissa:
vuosi kappale
1991 I love you

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki