FANDOM

Constantinos Christoforou (s. 25.4. 1977 Limassol, Kypros) on edustanut Kyprosta Eurovision laulukilpailuissa kolmesti, ensimmäisen kerran vuonna 1996 Oslossa, vuonna 2002 Tallinnassa One-yhtyeen laulusolistina ja vuonna 2005 uudelleen sooloartistina Kiovassa. Constinoksen ura alkoi nuorukaisen opiskellessa vielä lukiossa. Vuonna 1995 julkaistiin hänen ensimmäinen levynsä, joka oli EP ”Tora pou milas”. Levy sisälsi hänen kahden ensimmäisen singlensä lisäksi myös euroviisukytköksen, nimittäin cover-version vuoden 1988 Kyproksen edustuskappaleeksi valitusta laulusta ”Thimame”, joka kuitenkin oli vedetty pois loppukilpailusta viime hetkillä.

Jo seuraavana vuonna nopeasti itsensä läpi lyönyt nuori artisti valittiin itse edustustehtäviin. 20-henkinen raati rankkasi Constantinoksen melko ylivoimaisesti parhaaksi palkiten hänet 162 pisteellä. Toiseksi tullut Michalis Hadjiyiannis sai 139 pistettä. Niinpä Constantinoksen tie vei Osloon, jossa hän nopeasti valloitti etenkin viisufanien sydämet. Mahtipontinen balladi ”Mono yia mas” (Vain meille) sijoittui Constantinoksen ammattitaitoisen esityksen ansiosta mukavasti kärkikymmenikköön ja antoi lisää vauhtia hänen uralleen. Vielä samana vuonna hänestä tuli ensimmäinen artisti Kyproksella, jonka albumi myi kolminkertaista platinaa. Ensimmäinen pitkäsoitto ”O’ti m’ afora’ ” sisälsi tietenkin myös euroviisukappaleen sekä lisäksi hittisinglet "Chroma Mavro", "To S' Agapo Pou M' Afora" ja "Giati Na Me Niazei".

Constantinos on tehnyt myös yhteistyötä lukuisten nimekkäiden kreikkalaisten artistien kanssa. Debyyttilevyllä vierailee Bessy Argiraki ja vuotta myöhemmin hän aloitti yhteistyön itsensä Anna Vissin kanssa loppuunmyydyllä ”Trauma tour”-kiertueella, joka kreikankielisen alueen lisäksi ulottui jopa Australiaan asti. Lisäksi Constantinos on tehnyt yhteistyötä mm. Sakis Rouvaksen kanssa. Vuonna 1998 Constantinos julkaisi vielä soolo-EP:n ”2000 Keria”, mutta seuraavana vuonna hän liittyi poikabändi Onen riveihin. One kutsuttiin suoraan vuonna 2002 Kyproksen euroviisuedustusryhmäksi ja he sijoittuivatkin hienosti kuudenneksi discokappaleella "Gimme". Vuonna 2003 julkaistun kokoelmalevyn jälkeen yhtye kuopattiin ja Constantinos jatkoi soolouraansa. Vuonna 2005 hänet kutsuttiin jälleen Kyproksen edustajaksi ja hän esitti karsinnassa kaikki neljä ehdokassävelmää, joista tuomaristo ja puhelinäänestäjät valitsivat voittajaksi "Ela ela"-kappaleen. Vuonna 2010 Constantinos osallistui Kyproksen karsintaan kappaleella "Angel", mutta silloin sijoitukseksi tuli toinen sija.

Constantinos Christoforou euroviisuissa:
vuosi kappale huom. sij.
1996 Mono gia mas Oslo 1996 9.
2002 Gimme Tallinna 2002 One-yhtye 6.
2005 Ela ela Kiova 2005 18.
2010 Angel Kyproksen karsinta 2010 2.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki