FANDOM

Peter Andersen (s. 1973 Næstved, Tanska) tunnetaan paremmin drag artistina, nimeltä DQ (lyhennys sanoista Drag Queen). Peterin ura laulajana alkoi vuonna 1997 Tina Turner Jam -nimisessä ryhmässä. Poppoo julkaisi singlen "MissTerious" seuraavana vuonna ja ainoaksi jääneen albuminsa "Rock'n dance" vuonna 2000. Myöhemmin yhtye vaihtoi nimensä Turn on Tinaksi, mutta tässä vaiheessa Peter oli jo ryhtynyt itsenäiseksi drag artistiksi.

Peter nousi DQ:na parrasvaloihin vuonna 2007 Tanskan euroviisukarsinnoissa. Aluksi Peterin yhdessä Simon Munkin kanssa säveltämä kilpailukappale "Drama Queen" karsiutui toisessa alkukarsinnassa, mutta puhelinäänestäjät valitsivat hänet pudonneiden joukosta villinä korttina mukaan finaaliin. Finaalissa villi kortti nousi yllättäen voittajaksi asti ja näin ollen DQ pääsi edustamaan Tanskaa Helsinkiin.

Helsingin semifinaalissa tie nousi kuitenkin pystyyn ja Tanskan esitys oli lopputuloksissa vasta 19., kun vain kymmenelle parhaalle oli tilaa finaalissa. Unkarilta saanut täydet 12 pistettä lohduttivat ehkä hieman, mutta kokonaispistesaalis jäi 45:een pisteeseen. DQ:n glitterin ja strutsinsulkien täyttämässä esityksessä oli outoa jäykkyyttä ja välillä näytti, että 10 vuotta drag artistina esiintynyt taiteilija olisi kävellyt korkokengissä ensimmäistä kertaa elämässään. Näyttävä, mutta raskas päähine oli ehkä osasyynä. DQ:n taustalla nähtiin kolmen miestanssijan ja kahden naispuolisen taustalaulajan ryhmä, joista Christina Boelskifte oli hankkinut viisukokemusta jo vuotta aikaisemmin Sidsel Ben Semmanen taustakuorossa.

Euroviisujen myötä DQ:lta tuli myös soolouran toistaiseksi ainoa albumi, joka sisälsi "Drama Queenin" kaltaista tanssittavaa musiikkia. Muilta osin DQ:n ura on ollut tasaista hiljaiseloa ja viimeisin elonmerkki hänestä nähtiin kevään 2011 Sveitsin euroviisukarsinnoissa. Nettikarsintavaiheessa DQ lauloi yhteistyössä Auf Hi'Deen kanssa tehdyllä dancekappaleella "Take my heart", mutta yritys ei yltänyt Sveitsin karsintafinaaliin asti. Vuonna 2014 Tanskan isännöidessä Eurovision laulukilpailuja, DQ toimi iltamenojen kohtaamispaikan Euroklubin "emäntänä".

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki