FANDOM

Dave Benton (31.1.1951 Aruba) on vironarubalainen laulaja ja euroviisuvoittaja vuodelta 2001.

Benton, oikealta nimeltään Efrén Eugene Benita, on syntyjään arubalainen. Parikymppisenä mies muutti Yhdysvaltoihin. Musiikkiura alkoi ensin rumpalina ja taustalaulajana. Uralle mahtuu yhteistyötä mm. Tom Jonesin ja Billy Oceanin kanssa. Alankomaissa asuessaan 1980-luvulla Dave tapasi tulevan vaimonsa Marisin ja muutti pysyvästi Viroon vuonna 1997. Dave on julkaissut itse myös joitakin albumeita. Yhden myös äidinkielellään, papiamentolla laulettuna. Kilpaileminen ei ollut Davelle vierasta ennen euroviisujakaan. Mies edusti Alankomaiden Antilleja vuonna 1981 Latinalaisen Amerikan "euroviisuissa" eli OTI-festivaaleilla Meksikossa. Kärkisijoitukset antoivat kuitenkin odottaa itseään.

Vuonna 2001 Benton osallistui Viron euroviisukarsintaan yhdessä Tanel Padarin kanssa laululla "Everybody". Duo voitti karsinnan ja toi myös Virolle maan ensimmäisen euroviisuvoiton Kööpenhaminasta.

Euroviisuedustamisensa aikaan Dave ei puhunut vielä juuri sanaakaan viroa. Eipä puhunut tosin sitäkään vähää seuraavan vuoden euroviisuedustaja Sahlene. Dave Bentonista tuli myös ensimmäinen tummaihoinen euroviisuvoittaja.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki