FANDOM

Eurovision laulukilpailu 1956 järjestettiin torstaina 24. toukokuuta 1956 pienikokoisessa Teatro Kursaalissa Luganossa Sveitsissä. Laulukilpailu oli historiansa ensimmäinen.

Kisoihin osallistui 7 maata: Sveitsi, Luxemburg, Hollanti, Belgia, Saksan liittotasavalta, Italia ja Ranska. Tanskan ja Ison-Britannian ilmoittautuminen myöhästyi, joten ne jäivät pois kilpailusta, mutta osallistuivat seuraavana vuonna. Kaksi maata valitsi edustajansa erillisillä euroviisukarsinnoilla 1956.

Voittajaksi selviytyi Sveitsin edustaja Lys Assia laulullaan "Refrain". Vain voittaja julistettiin, muiden maiden tuloksia (sijoituksia ja pisteitä) ei julkaistu. Finaalista on olemassa äänite, mutta niukasti kuvamateriaalia. Voiton selvittyä Assia esitti laulunsa uudelleen, tapa joka on jäänyt elämään Eurovision laulukilpailuun.

Kilpailutapa Muokkaa

Jokaisella maalla oli kaksi laulua. Kyseessä oli tapa, mitä ei ole sittemmin käytetty Eurovision laulukilpailuissa. Äänestys oli laulukilpailun historian ainoan kerran salainen. Jokainen maa oli lähettänyt paikan päälle kaksi tuomaria arvioimaan laulut, mutta voittajan valintatavasta ei ole tietoa. Luxemburgilla ei ollut varaa lähettää kahta tuomaria paikan päälle, joten Luxemburg antoi kahdelle sveitsiläiselle kunnian olla heidän sijaisiaan. Kilpailukappaleilla ei vielä 1956 ollut kestorajoitusta.

Esiintyjät ja tulokset Muokkaa

es.nro maa esittäjä kappale sij.
1 Alankomaat Jetty Paerl De vogels van Holland
2 Sveitsi Lys Assia Das alte Karussell
3 Belgia Fud Leclerc Messieurs les noyés de la Seine
4 Saksa Walter Andreas Schwarz Im Wartesaal zum grossen Glück
5 Ranska Mathé Altéry Le temps perdu
6 Luxemburg Michèle Arnaud Ne crois pas
7 Italia Franca Raimondi Aprite le finestre
8 Alankomaat Corry Brokken Voorgoed voorbij
9 Sveitsi Lys Assia Refrain 1
10 Belgia Mony Marc Le plus beau jour de ma vie
11 Saksa Freddy Quinn So geht das jede Nacht
12 Ranska Dany Dauberson Il est là
13 Luxemburg Michèle Arnaud Les amants de minuit
14 Italia Tonina Torrielli Amami se vuoi

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki