FANDOM

ESC Belgrade 2008.png
Kilpailupaikka:
Belgrad Arena, Belgrad, Serbia

Ajankohta: 1. Semifinaali: Tiistai 20.5.2008, 2. Semifinaali: Torstai 22.5.2008, Finaali: Lauantai 24.5.2008

Juontajat: Zeljko Joksimovic, Jovana Jankovic

Äänestysmenetelmä: Jokainen maa antoi 12, 10 ja 8-1 pistettä kärkikymmenikölle

Ikimuistoisista kotikisoistamme Helsingissä voiton vienyt Serbia pääsi näyttäytymään Euroopalle itsenäisenä valtiona. Serbia, Marija Serifovic ja ”Molitva” olivat monella tapaa uraauurtava voittaja. Serbia kisasi vuonna 2007 ensimmäistä kertaa omana valtionaan ja nappasi heti viisuvoiton. ”Molitva” oli kielisäännön vapautumisen jälkeen ensimmäinen kokonaan muulla, kuin englannin kielellä laulettu viisuvoittaja. Niinpä peräti 43 Euroopan kansaa kokoontui keväiseen Belgradiin. Merkittävin uudistus tällä kertaa oli semifinaalien jakautuminen kahteen osaan. Edellisvuotinen Helsingin 28 maan megasemifinaali jäi historiaan ja samalla kaikki maat, paitsi isäntämaa ja neljä suurta rahoittajamaata joutuivat ponnistamaan finaaliin semifinaalin kautta.

Täysin ongelmitta kisajärjestelyt eivät alkaneet, sillä juuri Montenegrosta irtautuneen Serbian kinkkiset välit Kosovon kanssa huolestuttivat EBU:a. Neuvotteluja vaihtoehtoisten isännöintien kanssa käytiin jo varovaisesti mm. edellisvuonna toiseksi tulleen Ukrainan kanssa, edellisvuotisen isännän Suomen kanssa sekä sitä edeltäneet kisat isännöineen Kreikan kanssa. Serbian hallitus antoi kuitenkin takuun, että kaikkien vieraiden on turvallista tulla maahan. Lisäksi Albanian, Kroatian ja Israelin delegaatioille järjestettiin erikoisturvajärjestelyt. Niinpä kisapaikaksi päätettiin nopeasti Serbian pääkaupunki Belgrad sekä Belgrad areena, joka on 20 000:lla istumapaikallaan yksi Euroopan suurimmista katetuista halleista.

Sen jälkeen Serbian yleisradioyhtiö RTS järjesti kilpailun kisojen visuaalisesta ilmeestä, jonka myötä tunnuslauseeksi valikoitui ”Confluence of sound” ja tunnusväreiksi Serbian lipun sininen, punainen ja valkoinen. Nuottiavainlogoon yhdistyi symbolisesti kaksi eurooppalaista jokea Sava ja Danube, jotka risteävät Belgradissa. Postikorteissa toistuivat samat visuaaliset teemat, mutta värimaailmat olivat kunkin osallistujamaan omat. Juontajiksi valittiin koleaääninen Jovana Janković ja Željko Joksimović, joka sijoittui Istanbulin euroviisuissa 2004 hienosti toiseksi Serbia-Montenegron edustajana.

Ennen kisoja arvottiin vielä semifinaalijako uudenlaisella kuuden ”korin” menetelmällä, jolla hajotettiin perinteisesti toisiaan pisteillä muistavat maat tasaisesti molempiin eriin. Kummastakin semifinaalista pääsi jatkoon puhelinäänestyksen myötä yhdeksän osanottajaa ja kymmenes tuomareiden valitsema osanottaja. Molemmissa semifinaaleissa äänestys tapahtui kyseiseen erään osaa ottavien maiden kesken. Suorat finalistit pääsivät hekin äänestämään jo semifinaalivaiheessa. Espanja ja Saksa äänestivät ensimmäisessä, Iso-Britannia, Ranska ja isäntämaa Serbia toisessa.

Uusina maina mukaan tuli ensimmäistä kertaa San Marino ja Azerbaijan. Itävalta suivaantui edellisvuotisesta sijoituksestaan siinä määrin, että osoitti poissaolollaan mieltään kolmen vuoden ajan. Slovakia jäi pois taloudelliseen tilanteeseen vedoten. Italialle luvattiin suora paikka finaalissa suurena rahoittajamaana, mutta sekään ei vielä houkutellut heitä takaisin.

Arpaonni suosi Serbian rakasta naapurimaata Montenegroa, joka sai kunnian aloittaa historiallisen ensimmäisen semifinaalin. Tällä kertaa oltiin edellisvuotisen debyytin tavoin liikkeellä vähän vanhanaikaisella rockilla, eikä finaaliin päästy nytkään. Israelin vahva ehdokas Boaz Ma’uda eteni odotetusti finaaliin. Viron humoristinen edustusryhmä Kreisiraadio, joka on eräänlainen paikallinen Kummeli, oli kaikkien odotusten mukaisesti ensimmäisen semifinaalin toiseksi viimeinen.

Moldova karsiutui finaalista ensimmäistä kertaa unohdettavalla balladillaan ”A century of love” ja debyyttinsä tehnyt San Marino jäi koko erän jumboksi sekä samalla koko San Marino jäi kolmeksi vuodeksi pois viisuista. Belgian mittavan karsintaruljanssin voitti jälleen kerran mielikuvituskielellä laulettu teos, mutta ”O julissista” ei tullut ”Sanomin” kaltaista menestystä. Azerbaijan debytoi näyttävästi ja äänekkäästi. Duon Elnur ja Samir herrat olivat pukeutuneet enkeliksi ja piruksi, ja pistivät pystyyn kunnon show’n. Se kannatti, sillä finaalipaikka tuli helposti.

Slovenian menevä, mutta hieman vanhanaikainen diskohumppa karsiutui finaalista täpärimmin. Norjan iskelmämimmi sen sijaan lauloi itsensä kirkkaasti finaaliin ja menestyi vielä sielläkin hienosti. Puolan valkeahampainen vetyperodsidiblondi Isis Gee oli viimeinen finaaliin pääsijä. Hupaisaa kyllä hän olisi päässyt finaaliin myös puhelinäänestyksen kymmenentenä, mutta myös tuomarit olivat sitä mieltä että hänen itsensä säveltämä paatoksellinen balladi ”For life” pitää kuulla finaalissa.

Seitsemänkertainen euroviisuvoittaja Irlanti pisti tällä kertaa kunnolla leikiksi ja lähetti edustajakseen rääväsuisen kalkkunanuken Dustin the Turkeyn. Dustin on Irlannin televisiossa suosittu hupihahmo, mutta Euroopassa ei tätä vitsiä ymmärretty. Kaiken kukkuraksi käsinukke oli niin pieni, että se hädin tuskin erottui värikkäältä lavalta. Andorran kultaiseen haarniskaan sonnustautunut Gisela sai yhtä paljon pisteitä, kuin Irlannin kalkkuna ja molemmat karsiutuivat finaalista.

Bosnia-Hertsegovinan vitsi oli hienostuneempi ja eteni illan erikoisuutena finaaliin. Armenian vauhdikas etnodiskoilu ”Qélé! Qélé!” sijoittui hienosti semifinaalinsa toiseksi ja finaalissakin peräti neljänneksi. Hieman samantapainen Alankomaiden edustaja sen sijaan karsiutui finaalista. Monien yllätykseksi Suomen raskas edustaja Teräsbetoni jyräsi tiensä finaaliin ”Missä miehet ratsastaa”-kappaleellaan. Tämä olikin ensimmäinen – ja toistaiseksi ainoa – kerta, kun semifinaalikaudella sinne päästiin suomenkielisellä esityksellä. Tiistaisen semifinaali-illan päättäneet kolme esitystä tulivat Romaniasta, Venäjältä ja Kreikasta, ja ne kaikki pääsivät finaaliin. Kreikan sirkeä Kalomira voitti tämän semifinaalin ja merkillepantavaa on, että Venäjän Dima Bilanin esitys oli pisteissä vasta kolmas. Moni asia tuli muuttumaan lauantaihin mennessä.

Ennen lauantaita oli kuitenkin vuorossa vielä torstain toinen semifinaali, josta valittiin kymmenen finalistia lisää. Pelin avasi Islannin tehokas eurodance, joka pääsi finaaliin yllättävänkin täpärästi. Ruotsin finaaliriemua himmensi jälkikäteen hieman se, että he pääsivät sinne tuomariäänillä. Vuoden 1999 viisuvoittaja Charlotte Perrelli ja ”Hero” oli puhelinäänestyksessä vasta 12:sta. Joka tapauksessa Ruotsi oli ollut mukana euroviisufinaalissa joka vuosi karsiutumisuhista huolimatta – tähän mennessä.

Samoin jokavuotisia viisufinalisteja olivat myös Turkki ja Ukraina, jonka hehkeä edustaja Ani Lorak voitti koko semifinaalin ylivoimaisesti. Liettuan vireongelmainen liinatukka Jeronimas Milius ei sen sijaan onnistunut vaativan kappaleensa esityksessä ja jäi kisan häntäpäähän. Albanian finaaliin edenneen Olta Bokan jälkeen nähtiin karsiutuneet esitykset Sveitsistä, Tšekistä ja Valko-Venäjältä. Monet puolestaan järkyttyivät Latvian leikkisien merirosvojen porhaltaessa finaaliin. Kroatian hurmaavan vanhanaikainen valssi ”Romanca” oli sen sijaan iloinen finaaliyllätys. Kraljevi Ulice yhtyeen apuna lavalla nähtiin taiteilijanimeä 75 Cents totteleva Ladislavav Demetreffy, joka on edelleen kaikkien aikojen vanhin viisuestradilla esiintynyt henkilö. Tuohon aikaan 75-vuotias Demetreffy poistui ikävä kyllä keskuudestamme marraskuussa 2010.

Bulgarian diskoilun jälkeen nähtiin ja kuultiin vahvemmat esitykset Tanskasta ja Georgiasta. Georgian sokean laulajanaisen Diana Gurtskayan esityksessä nähtiin yksi viisuhistorian näyttävimmistä pukutempuista. Unkarin Csézyn vaatimaton balladi ”Candlelight” jäi koko alkukarsinnan viimeiseksi saaden vain kuusi pistettä, joista 4 tuli isäntämaalta Serbialta.

Aikaisempina vuosina mukavasti menestynyt Malta jatkoi ikävää alavirettään ja karsiutui toistamiseen finaalista. Samoin kävi Kyproksen ”Femme fatalelle” Evdokia Kadille. Makedonialaisia harmitti varmasti eniten, sillä he sijoittuivat puhelinäänestyksessä sijalle 10, mutta sääntöjen mukaan kymmenen finalistin valitsi asiantuntijaraadit. Viimeisenä esiintynyt Portugali löi kaikki ällikällä sijoittuessaan upeasti semifinaalin toiseksi. Portugali eteni viisufinaaliin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2003. Mahtipontinen edustussävelmä ”Senhora do mar” oli kroatialaisen viisunikkarin Andrej Babićin kynästä. Kappale oli jo neljäs hänen tekemänsä edustussävelmä sekä neljännen eri maan edustaja. Aikaisemmat hänen tekemänsä viisut tulivat Kroatiasta (2003), Bosnia-Hertsegovinasta (2005) ja Sloveniasta (2007).

Finaalista tuli jännittävä semifinaalimenestyjien kamppailu. Suorista finalisteista parhaiten menestyi isäntämaan tyylikäs balladi ”Oro”, joka oli kuudes. Suuret rahoittajamaat kamppailivat lähinnä siitä, kuka ei jää viimeiseksi. Takavuosien menestyjä Iso-Britannia jäi sijoituspisteissä jälleen finaalin viimeiseksi, vaikka sai tasan yhtä monta pistettä (14) kuin Puola ja toinen suuri rahoittaja Saksa. Suuresti rahoitettu huumori puri äänestäjiin paremmin, sillä espanjalaiskoomikko Rodolfo Chikilicuatre oli kömpelöine ”Baila el Chiki-chiki”-tansseineen kuudestoista ja Ranskan kuivempi vitsi, Sébastien Tellierin ”Divine” oli yhdeksästoista.

Hehkeät hopeaan verhoutuneet diskojen ylipapittaret Ukrainan Ani Lorak ja Armenian Sirusho lauloivat itsensä kärkinelikkoon ja jättivät varttuneemman hopeakolttuisen ruustinnan Ruotsin Charlotten varjoonsa. Kreikan astetta hempukkamaisempi diskokimuli Kalomira sijoittui komeasti pronssille. Viimeisenä esiintynyt Norja yllätti muhkealla pistesaaliillaan, mutta semifinaalissa hienosti menestynyt Portugali hyytyi finaalin sijalle 13. Suomen Teräsbetoni keräsi 35 pistettä, joista 10 tuli eteläiseltä naapuriltamme Virolta.

Katkeran tappion Suomen Lordille vuonna 2006 kärsinyt Dima Bilan lähti tällä kertaa viisuihin kovat piipussa. Kappale ”Believe” tilattiin menestyvältä amerikkalaistuottajalta Jim Beanzilta. Lavalla nähtiin Diman seurana menestynyt taitoluistelija Evgeni Plushenko sekä unkarilainen viulisti Edvin Marton soittamassa Stradivariustaan. Venäjä keräsi yhteensä 272 pistettä saaden seitsemän kertaa täydet 12 pistettä. Maasta tuli samalla neljäs entisen Neuvostoliiton maa, joka on voittanut Eurovision laulukilpailut ja näin ollen kisat vietiin seuraavana vuonna ensimmäistä kertaa Venäjän maaperälle.

Tulokset finaali

2008 maa kappale esittäjä sij. pist.
1 Romania Pe-o margine de lume Nico & Vlad 20 45
2 Iso-Britannia Even if Andy Abraham 25 14
3 Albania Zemrëm e lame peng Olta Boka 17 55
4 Saksa Disappear No Angels 23 14
5 Armenia Qélé, Qélé Sirusho 4 199
6 Bosnia-Herzegovina Pokusaj Laka 10 110
7 Israel The fire in your eyes Boaz Mauda 9 124
8 Suomi Missä miehet ratsastaa Teräsbetoni 22 35
9 Kroatia Romanca Kraljevi Ulice & 75 Cents 21 44
10 Puola For life Isis Gee 24 14
11 Islanti This is my life Euroband 14 64
12 Turkki Deli Mor ve Ötesi 7 138
13 Portugali Senhora do mar  Vânia Fernandes 13 69
14 Latvia Wolves of the sea Pirates of the Sea 12 83
15 Ruotsi Hero Charlotte Perrelli 18 47
16 Tanska All night long Simon Mathew 15 60
17 Georgia Peace will come Diana Gurtskaya 11 83
18 Ukraina Shady lady Ani Lorak 2 230
19 Ranska Divine Sebastien Tellier 19 47
20 Azerbaijan Day after day Elnur & Samir 8 132
21 Kreikka Secret combination Kalomira 3 218
22 Espanja Baila el Chiki-Chiki Rodolfo Chikilicuatre 16 55
23 Serbia Oro Jelena Tomasevic feat. Bora Dugic 6 160
24 Venäjä Believe Dima Bilan 1 272
25 Norja Hold on be strong Maria Haukaas Storeng 5 182

Tulokset 1. semifinaali

maa kappale esittäjä sij. pist.
1 Montenegro Zauvijek volim te Stefan Filipovic 14 23
3 Viro Leto svet Kreisiraadio 18 8
4 Moldova A century of love Geta Burlacu 12 36
5 San Marino Complice Miodio 19 5
6 Belgia O Julissi Ishtar 17 16
8 Slovenia Vrag naj vzame Rebeka Dremelj 11 36
10 Puola For life Isis Gee 10 42
11 Irlanti Ireland douze pointe Dustin the Turkey 15 22
12 Andorra Casanova Gisela 16 22
13 Bosnia-Herzegovina Pokusaj Laka 9 72
14 Armenia Qélé, Qélé Sirusho 2 139
15 Alankomaat Your heart belongs to me Hind 13 27
18 Venäjä Believe Dima Bilan 3 135

Tulokset 2. semifinaali

maa kappale esittäjä sij. pist.
1 Islanti This is my life Euroband 8 68
2 Ruotsi Hero Charlotte Perrelli 12 54
3 Turkki Deli Mor ve Ötesi 7 85
4 Ukraina Shady lady Ani Lorak 1 152
5 Liettua Nomads in the night Jeronimas Milius 16 30
7 Sveitsi Era stupendo Paolo Meneguzzi 13 47
8 Tsekki Have some fun Tereza Kerndlová 18 9
9 Valko-Venäjä Hasta La Vista Ruslan Alekhno 17 27
12 Bulgaria DJ, take me away Deep Zone and Balthazar 11 56
15 Unkari Candlelight Csézy 19 6
16 Malta Vodka Morena 14 38
17 Kypros Femme fatale Evdokia Kadi 15 36
18 Makedonia Let me love you Tamara Todevska, Vrcak & Adrian 10 64

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki