FANDOM

Juuri ennen vuoden 1998 Suomen euroviisukarsintaa ensimmäisen, ja ainoaksi jääneen, albuminsa julkaissut etnopop-yhtye Edea valloitti erityisesti Suomen loppukilpailua tuomaroineen kansainvälisen asiantuntijaraadin. Karsinnassa edustajan valintaa oli suorittamassa kuitenkin myös euroviisufaneista koostettu raati sekä Suomen kansa puhelimineen. Euroviisufanien suosikki oli Nylon Beat ja kansan Jari Sillanpää, mutta pisteitä yhteen laskettaessa he joutuivat tyytymään matalampiin palkintosijoihin.

Edean keulakuvana esiintyi Marika Krook (s. 27.10.1972 Tukholma), joka oli vuonna 1992 voittanut Tallinnan kansainvälisen oopperakilpailun. Sen jälkeen hän oli ennen Edeaa esiintynyt lukuisissa musikaaleissa ja oopperassa. Vuosi 1998 oli Marikan vuosi, sillä hän herätti juuri ennen euroviisukarsintaa huomiota myös näyttelemällä toisen päärooleista Claes Olssonin elokuvassa ”Ihanat naiset rannalla”. Suomen karsintavoiton jälkeen lehdistö seurasi tiiviisti kauniin Marikan edesottamuksia ja hänen kasvonsa koristivat naistenlehtien ja iltapäivälehtien kansia.

Edeaan kuului Marikan lisäksi Abdissa Assefa, Samuli Kosminen, Tommy Mansikka-Aho sekä Aleksi Ahoniemi, joista viimeksi mainittu myös sävelsi kilpailukappaleen Aava. Euroviisujen myötä Edean albumi julkaistiin uudelleen Aavalla vahvistettuna, mutta pian kansainvälisen loppukilpailun keskinkertaisen menestyksen myötä yhtye lakkasi olemasta. Vuonna 2000 Marika Krook toimi asiantuntijaraadin jäsenenä Suomen euroviisukarsinnoissa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki