FANDOM

Eleonore Schwarz (s. 1936 Wien) on klassisen koulutuksen saanut operettilaulajatar, joka valittiin sisäisesti edustamaan Itävaltaa vuoden 1962 Eurovision laulukilpailuissa Luxemburgissa. Edustussävelmän ”Nur in der Wiener Luft” (Ainoastaan Wienin ilmassa) oli säveltänyt ja sanoittanut Bruno Uher (s. 12.3.1912 Wien), joka toimi myös Itävallan kapellimestarina kyseisenä vuonna. Uher oli pitkän linjan säveltäjäkonkari, joka oli tehnyt musiikkia mm. lukuisiin itävaltalaisiin elokuviin.

Edustussävelmä oli Wienin kulttuurihistorian ylistyslaulu ja tekstissä muistetaan mainita Johann Strauss, St.Stephenin katedraali, kansallisooppera, Schubert ja Sacher-kakku – ”Ainoastaan Wienin ilmassa voit aistia sen erityisen tuoksun”. Muuhun Eurooppaan ei tämä wienervalssi kuitenkaan purrut, vaan esitys jäi tyystin pisteittä. Pientä lohtua toi ehkä, että Itävalta jakoi viimeisen tilan Belgian, Espanjan ja Alankomaiden kanssa.

Eleonoren uraa kansallisoopperassa ei viisutappio kuitenkaan hetkauttanut, vaan se jatkui aina 1970-luvulle asti. Euroviisut jäivät hänelle yhdeksi pikaiseksi visiitiksi kevyemmän musiikin parissa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki