FANDOM

Erik Lindström (s. 29.5.1922 Helsinki) on suomalainen muusikko ja säveltäjä, jolta soitto taittuu vielä tänäkin päivänä vaikka ikää on jo yli 90 vuotta. Lindströmin ura orkesterimuusikkona alkoi jo 1940-luvun alussa ja vuonna 1945 Lindströmin yhtye voitti orkesterikilpailun. Hän työskenteli myös paljon studiomuusikkona. Ura säveltäjänä alkoi vuonna 1952, kun sävelmästä "Armi" tuli menestys Miss Universumiksi valitun Armi Kuuselan myötä. Kappale tunnetaan tänäkin päivänä Miss Suomi kilpailujen tunnussävelenä. Kappale on kuitenkin sävelletty Lindströmin omalle vaimolle Vuokolle ja "Armi"-nimen se sai vasta missihuuman vallitessa kuumimmillaan. Annikki Tähden esittämästä sävelmästä "Muistatko Monrepos'n" tuli Suomen ensimmäinen kultalevyn saanut levytys. Vuonna 1963 Lindström perusti Rolf Kronqvistin kanssa Finndisc-levy-yhtiön, jonka artisteihin kiinnitettiin mm. uraansa aloitteleva Juha Vainio. Muita ikivihreitä sävelmiä ovat mm. "Ranskalaiset korot" ja "Pikku midinetti". Euroviisukarsintoihin Lindström on osallistunut kolmella eri vuosikymmenellä monilla erityylisillä sävelmillä balladeista nuorekkaisiin pop-kappaleisiin. Lindströmin vaimo Vuokko Hillevi Lindström on tehnyt usein hänen sävellyksiinsä sanoituksia nimimerkillä Hillevi.

Erik Lindström euroviisuissa:

1961 Portinvartija (es. Ritva Mustonen)

1964 Pianonsoittaja (es. Erkki Liikanen)

1965 Tahdon saaren (es. Eero & Jussi)

1972 Kaikkea on (es. Kirka)

1974 Senhän sanoo järkikin (es. Muska & Ykä)

1977 Yötön yö (es. Seija Simola)

1993 Päivä kerrallaan (es. Paula Koivuniemi)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki