FANDOM

Fredi
Fredi (oik. Matti Siitonen, s. 23.7.1942 Mikkeli) on monitaitoinen viihdetaiteilija, laulaja ja säveltäjä. Taitelijanimensä hän poimi tv-sarjasta Kiviset ja Soraset, koska oli armeijakaverinsa mielestä Fred Flintstonen näköinen. Hänen soolouransa alkoi folk-laulaja 1960-luvun puolivälissä, mutta Suomen euroviisukarsintojen 1967 myötä ohjelmisto muuttui iskelmälliseksi. Hän esitti karsinnassa kaksi sävelmää, joista toinen Varjoon - suojaan valittiin Suomen edustussävelmäksi. Fredi voitti toistamiseen karsinnat vuonna 1976 omalla sävelmällään Pump pump. Hän onkin ainoa artisti, joka on ottanut osaa Suomen karsintoihin kahtena vuonna ja voittanut molemmilla kerroilla. Fredi on voittanut Suomen karsinnan myös säveltäjänä vuonna 1979. Silloin Katri Helena esitti kappaleen "Katson sineen taivaan".

Fredi muistetaan myös Kivikasvot laulu- ja show-ryhmän jäsenenä. 1970-luvulla heidän televisioviihteensä oli Suomen katsotuinta. Fredin omista hiteistä tunnetuimpia ovat "Pieni nukke", "Milloinkaan en löydä samanlaista", "Puhu hiljaa rakkaudesta", "Kolmatta linjaa takaisin" sekä Syksyn Sävel kilpailussa toiseksi sijoittunut "Avaa sydämesi mulle". Fredin tytär Hanna-Riikka Siitonen on hänkin kunnostautunut euroviisuissa laulajana ja säveltäjänä.

Fredi euroviisuissa:

Solistina:

1967 Varjoon - suojaan

1967 Oi tuntematon

1976 Pump pump (Fredi & Ystävät)

Säveltäjänä:

1976 Pump pump (es. Fredi & Ystävät)

1979 Katson sineen taivaan (es. Katri Helena)

1988 Vielä jaksan odottaa (es. Sonja Lumme)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki