FANDOM

Gerard Joling (s. 29.4.1960 Alkmaar) nautti jo lapsena huomion keskipisteenä olemisesta. Hänen vanhempiensa mukaan ensimmäiset Gerardin suusta päässeet äänet kertoivat, että hänestä tulee laulaja. Ihan aluksi hän kuitenkin sai nauttia huomiosta lapsimallina. Varttuessaan Gerard alkoi kouluttaa ääntään ja hengitystekniikkaansa ja yritti monin demonauhoin – sooloartistina ja eri kokoonpanoissa – herättää levy-yhtiöiden kiinnostuksen. Hän elätti itsensä mallintöiden ohella tanssijana ja tarjoilija. Tanssiessaan muiden esiintyjien taustalla Gerard haaveili siitä kirkkaimmasta valokeilasta ja teki toden teolla töitä sinne päästäkseen.

Mitään ei kuitenkaan tapahtunut ennen vuotta 1985, kunnes Gerard osallistui hollantilaiseen Soundmixshow-kykyjenetsintäkilpailuun. Hän sijoittui vasta kolmanneksi, mutta pääsi sitä kautta levytysstudioon. ”Love is in your eyes” -albumi nousi saman tien listaykköseksi ja myi kultaa. Yhdessä yössä koko Hollannin kansa oppi tuntemaan Gerard Jolingin.

Vuonna 1988 kolme menestyksekästä pitkäsoittoa julkaissut Gerard pääsi omasta pyynnöstään Alankomaiden edustajaksi Eurovision laulukilpailuihin. Gerardille järjestettiin karsinta, jossa hän esitti kuusi sävelmää. 55-jäseninen raati valitsi niistä sopivimmaksi edustussävelmäksi Dubliniin dramaattisen discokappaleen ”Shangri-la”. Gerard esiintyi numerolla 7 taustallaan kolmen vahvan naisen taustaryhmä. Mukana oli mm. Justine Pelmelay, joka edusti Alankomaita seuraavana vuonna sooloartistina. Esitys keräsi mukiinmenevät 70 pistettä – saaden täydet 12 pistettä Luxemburgista ja Kreikasta – mutta tällä kertaa ne riittivät vain yhdeksänteen sijaan.

Gerard sai kuitenkin euroviisuista ponnahduslaudan kansainväliselle uralleen ja seuraavana vuonna julkaistusta ”No more boleros” albumista tuli hänen tähänastisen uransa menestyksekkäin. Se julkaistiin peräti 22 maassa. Albumista tehtiin myös espanjankielinen versio ja sitä myytiin yli miljoona kappaletta. Uransa aikana Gerard on julkaissut parisenkymmentä pitkäsoittoa ja on yksi Hollannin myydyimmistä ja suosituimmista artisteista. Viimeisin platinaa myynyt supermenestys ”Maak me gek” on vuodelta 2007. Viime vuonna häneltä julkaistiin kattava kokoelma 25-vuotisen uran kunniaksi.

Musiikkiuransa lisäksi avoimen homoseksuaali Gerard Joling on erittäin suosittu tv-esiintyjä ja on isännöinyt lukuisia Hollannin katsotuimpia televisio-ohjelmia. Lisäksi hän on näytellyt tv-sarjoissa ja teatterissa ja esiintynyt jopa oman jääshown’sa tähtenä samaan aikaan luistellen ja laulaen. Viime vuosina monitaitoinen Gerard on viihtynyt soolouransa lisäksi myös Hollannin suurimmista tähdistä koostetun De Toppers yhtyeen jäsenenä. De Toppers on kiertänyt maata jo vuosien ajan täpötäysille konserttisaleille ja myynyt kymmeniä tuhansia pitkäsoittoja. Gerardin piti päästä De Toppersien riveissä myös uudelleen euroviisuestradille vuonna 2009, mutta pahaksi onneksi hän mursi molemmat kätensä lasketteluonnettomuudessa vähän ennen kilpailuja. Hänet korvasi Jeroen van der Boom. Joulukuussa 2009 Gerard palasi kuitenkin De Toppersien riveihin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki