FANDOM

Sf06
Säveltäjä: Mr. Lordi

Sanoittaja: Mr. Lordi

Esittäjä: Lordi

Hard Rock Hallelujah voitti Suomen euroviisukarsinnan vuonna 2006 ja myöhemmin ensimmäisenä Suomen edustajana Eurovision laulukilpailun Ateenassa. Finaaliin päästäkseen laulu joutui vielä osallistumaan Euroviisujen semifinaaliin, koska Suomen edustaja ei edellisvuoden kisoissa ollut sijoittunut kärkikymmenikköön.

Hard Rock Hallelujah keräsi lähes kaikilta äänestykseen osallistuneilta valtioilta vähintään neljä pistettä, ja se nousi suurimmassa osassa valtiokohtaisia äänestyksiä kolmen parhaimmistoon. Täydet 12 pistettä antoivat Iso-Britannia, Islanti, Kreikka, Norja, Puola, Ruotsi, Tanska ja Viro. Vain kolme valtiota, Armenia, Albania ja Monaco, jättivät Lordin pisteittä molempina iltoina. Monacossa ja Albaniassa tuloksista päättivät puhelinäänestyksen sijasta tuomaristot, mikä saattoi vaikuttaa asiaan. Hard Rock Hallelujahin keräämät 292 pistettä tekivät kaikkien aikojen piste-ennätyksen. Aiempi ennätys, 280 pistettä, oli Ukrainan Ruslanan 2004 esittämällä kappaleella "Wild Dances". Myös semifinaalissa Hard Rock Hallelujah keräsi eniten pisteitä saamalla juuri tuon saman pistemäärän 292. Semifinaalissa myös Saksa antoi laululle täydet 12 pistettä, Norja ja Tanska taas eivät.

Hard Rock Hallelujah esitettiin Euroviisuissa Kreikkaa edustaneen Anna Vissin kappaleen "Everything" jälkeen ja ennen Ukrainan Tina Karolin kappaletta. Lordin esiintymisnumero oli finaalissa 17. Semifinaalissa esiintymisnumero oli 16 ja laulu esitettiin Ukrainan jälkeen ja ennen Alankomaiden Treblen esitystä.

Suomalaiset rikkoivat 26. toukokuuta 2006 karaokelaulun maailmanennätyksen, kun noin 80 000 ihmistä lauloi Hard Rock Hallelujah -kappaleen Helsingin Kauppatorilla järjestetyssä kansanjuhlassa.

Hard Rock Hallelujah valittiin Emma-gaalassa vuoden 2006 parhaaksi kappaleeksi. Lordi voitti myös neljä muuta kategoriaa.

Single Muokkaa

Kappale julkaistiin singlenä helmikuussa 2006 ja se oli ensimmäinen singlejulkaisu The Arockalypselta. Singlestä on kolme versiota. Saksan ja Keski-Euroopan markkinoita varten tehdyssä painoksessa ykkösraitana on ainoastaan "Hard Rock Hallelujah (Eurovicious radio edit)", ja toisena kappaleena "Supermonstars". Singlesta on ulkomailla saatavilla myös DualDisc-versio, jonka audiopuolelta löytyvät samat raidat kuin suomalaisesta singlestä. DVD-puolella on musiikkivideot kappaleisiin "Hard Rock Hallelujah", "Blood Red Sandman", sekä "Devil Is A Loser". Lisäksi single on pakattu pahvikansiin.

Suomen painoksen kappalelista Muokkaa

  1. Hard Rock Hallelujah (Eurovicious Radio Edit)
  2. Hard Rock Hallelujah
  3. Mr. Killjoy

Saksan ja Keski-Euroopan painoksen kappalelista Muokkaa

  2. Supermonstars
  3. Hard Rock Hallelujah (video)
  4. Blood Red Sandman (video)
  5. Devil Is A Loser (video)

DualDisc-version kappalelista Muokkaa

  • Audio:
  2. Hard Rock Hallelujah
  3. Mr. Killjoy
  • DVD:
  1. Hard Rock Hallelujah (video)
  2. Blood Red Sandman (video)
  3. Devil Is A Loser (video)

Aiheesta muualla Muokkaa