FANDOM

Iconcrash on suomalainen electrorock/darkwave-yhtye. Debyyttialbumi Nude julkaistiin keväällä 2005, jonka jälkeen Iconcrash sai myös livekokoonpanonsa ja yhtyemuotonsa. Iconcrashin toinen albumi Enochian Devices julkaistiin keväällä 2010 Dynasty Recordingsin ja EMI Finlandin yhteistyönä. Levyä työstettiin reilusti yli vuoden verran Dynasty ja Sonic Pump -studioilla ja singlet ”Strange, Strange Dark Star” ja ”Everlasting” saivat runsaasti radiosoittoa yltäen YleX:n Himotuimmat-listan kärkeen. Albumin kappaleita käytettiin Petteri Summasen tähdittämässä Blackout-elokuvassa sekä Justin Lassenin remixaamana Clive Barkerin Midnight Meat Train -elokuvan soundtrackilla.

Yhtyeen kolmas albumi Inkeroinen julkaistiin 14.9.2011 (Dynasty Helsinki). Albumia nauhoitettiin puoli vuotta Helsingissä Sonic Pumpin tiloissa, Lontoossa Milocon Music Box -studiolla, Porvoossa Magnusborgin kartanossa sekä Ten Studiolla Tukholmassa. Levyllä Iconcrashin jäsenet toimivat Peuhun johdolla tuotantotiiminä. Uusi single ”Stockholm” soi mm YleX:llä, MTV Finlandilla sekä varsinkin Voicella biisin video oli kiivaassa rotaatiossa. Yhtye on keikkaillut kotimaan lisäksi Englannissa, Venäjällä, Manner-Euroopassa, Baltian maissa sekä Yhdysvalloissa. Iconcrashin keulahahmona ja lauluntekijänä toimii Jaani Peuhu. Muut jäsenet ovat Matti Toivonen, Oskari Vilmunen, Riku Mattila ja Arttu Juntunen.

Iconcrash euroviisuissa:

2012 We are the night

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki