FANDOM

Inga Sulin (oik. Sulin-Ahola, s. 17.8.1945 Luopioinen) kokee perineensä musikaalisuutensa äidiltään, joka lauloi paljon. Lapsena Inga esiintyi paljon muun muassa äitienpäiväjuhlissa, vaikka ei ollutkaan erityisen esiintymishaluinen vielä silloin. Oppikoulun musiikinopettaja sai Ingan innostumaan musiikista ja antoi hänelle laulutunteja. Hän osallistui 17-vuotiaanan siskonsa ilmoittamana Nokialla järjestetyihin laulukilpailuihin, jotka hän voitti ja jonka seurauksena hän alkoi saada esiintymistarjouksia tamperelaisilta yhtyeiltä. Kaksi vuotta myöhemmin hän perusti oman yhtyeen, jossa kosketinsoittajana toimi hänen aviomiehensä, muusikko Juhani Ahola.

1960-luvun puolivälissä Inga Sulin osallistui levy-yhtiö Pohjoismainen Sähkö Oy:n koelauluun, jossa menestyi hyvin. Ensimmäinen single Etsin kesän tuulta / Kaunis Cassius ilmestyi vuonna 1965. Hän esiintyi ulkomaillakin, kuten Neuvostoliitossa, Saksassa ja Ranskassa ja erityisen paljon Ruotsissa ja Tanskassa.

Vuonna 1968 Inga Sulin osallistui Suomen euroviisukarsintoihin Åke Granholmin sävellyksellä Niin kuin jokainen . Samanniminen oli myös Sulinin ensimmäinen albumi, joka sisälsi muun muassa Petula Clarkin kappaleiden käännöksiä ja kaikki singlejulkaisut, jotka siihen asti olivat ilmestyneet. Sulin ei pitänyt siitä, että ei saanut vaikuttaa levyttämiinsä kappaleisiin, jonka takia hän pian irtisanoi sopimuksensa.

Vuonna 1967 televisiossa pyöri Inga Sulinin tunnin mittainen show Monimuotoinen musiikkikuvaelma Ingalle ja arkipäiväisille äänille. Se perustui musiikkiin, pantomiimiin ja tanssiin. 1970-luvun alussa hänellä oli eri teemoja käsitellyt musiikkipitoinen show nimeltään Me vasta vallankumoukselliset, me vasta lapselliset Pauli Räsäsen, Acre Karin ja Matti Heinivahon kanssa.

Elokuvauransa Inga Sulin aloitti vuonna 1969 Matti Kassilan ohjaamassa elokuvassa Vodkaa, komisario Palmu. Siinä hän esitti Rauno Lehtisen sävellyksen Kevätkoivu, josta tuli erittäin tunnettu. Elokuvassa näytteli toinenkin tuon aikakauden tähti, Viktor Klimenko . Heidän yhteistyönsä jatkui elokuvan jälkeen yhteisellä kiertueella.

1970-luvulla Sulin esiintyi paljon Elannon mainoksissa. Seurauksena tästä syntyi joululevy Erinomaista joulua yhteistyössä Erik Lindströmin kanssa. Sitä seurasi viihteellisempi käännösiskelmiä sisältänyt Feelings. Kokeellisempaa, kansanmusiikillista ainesta sisälsi albumi Zoom, jonka kappaleet olivat Matti ja Pirjo Bergströmin sovittamia. Vuonna 1974 Inga Sulin osallistui Syksyn Säveleen kappaleella Rakkaustaika, jonka tekijä oli säveltäjä-muusikko Johan Simelius. Inga Sulinin levytysuran päätti Erik Lindströmin tuottama albumi Kruuna vai klaava.

Vuonna 1978 Sulin lopetti tanssikeikat ja siirtyi teatterin puolelle vieraillen sekä suomen- että ruotsinkielisessä teatterissa. Televisiossa hänet on nähty muun muassa sarjoissa Vihreän kullan maa, Salatut elämät ja Uusi päivä. Laulu-uraa hän ei sentään kokonaan jättänyt, vaan esiintyi 1980-luvulla muutamia kertoja lauluyhtye Mirumarun jäsenenä.

Inga Sulin euroviisuissa:
vuosi kappale
1968 Niin kuin jokainen

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki