FANDOM

Jussi-Pekka "J-P" Järvinen on tamperelainen äänisuunnittelija ja biisintekijä. Vuonna 1995 hän aloitti tuottajana ja säveltäjänä Jazminen Nightfall-levyllä taiteilijanimellä J-P Chase. Siihen aikaan levy-yhtiöt pyysivät yleensä musiikin tekijöitä keksimään itselleen jokin ulkomaalainen nimi, jos levyä aiottiin markkinoida ja myydä ulkomailla. Siitä tuo taiteilijanimi. Jazminen levy ja J-P:n biisejä julkaistiin 15 Euroopan maassa.

Pieni menestys ulkomailla toi paljon töitä kotimaassa. 1990-luvun lopulla J-P oli äänittäjä-tuottaja-sovittajana monien kotimaisten artistien, kuten Mikko Alatalon ja Mika Sundqvistin levyillä. Samaan aikaan J-P toimi äänitarkkailijana TV2:ssa. 2000-luku toi tullessaan työpaikan vaihdoksen Tampereen Teatteriin ja mahdollisuuden keskittyä enemmän omaan säveltämiseen. Vuonna 2002 J-P oli ensimmäisen kerran mukana Euroviisujen Suomen karsinnassa säveltämällään ja sanoittamallaan kappaleella Make the rain, jonka lauloi Sheidi. Kahta vuotta myöhemmin J-P oli mukana Miran esittämällä Reason-biisillä.

Vuonna 2005 J-P sanoitti ja sovitti Natalia Podolskayan laulaman biisin "Nobody hurt no one". Natalia voitti Venäjän euroviisukarsinnat, ja J-P:kin pääsi näkemään Euroviisujen loppukilpailun paikanpäällä Kiovassa biisintekijänä. J-P on ainoa suomalainen lauluntekijä, joka on voittanut Euroviisut muualla kuin Suomessa. Viime vuonna Pauliina Salonen lauloi J-P:n Every day-kappaleen, joka oli mukana Suomen karsinnoissa. J-P Järvisen säveltämiä, sanoittamia ja sovittamia biisejä on kokoelmat mukaan lukien myyty noin 1 200 000 levyllä ympäri maailmaa.

J-P Järvinen euroviisuissa säveltäjänä ja sanoittajana:
vuosi kappale esittäjä
2002 Make the rain Sheidi
2004 Reason Mira
2011 Every day Pauliina Salonen
2012 Want my life back Pauliina Salonen

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki