FANDOM

Jane oli suomalainen tyttöbändi, joka kilpaili toisessa Popstars-finaalissa kokoonpanolla Daniela Lainela (s. 1985), Mia Huovila (s. 1987), Eeva-Leena Rautio (s. 1983) sekä Tea Hiilloste (s. 31.3.1982 Hämeenkoski) ja sijoittui toiseksi häviten poikabändi Indx:lle. Sunnuntaina 21. marraskuuta 2004 pidetyssä finaalissa Jane sai 45 prosenttia äänistä, eli reilut 45 000 ääntä. Voiton myötä Indx pääsi julkaisemaan albuminsa jo viikon päästä, kun taas Jane vasta keväällä 2005 levy-yhtiö EMI:n kanssa. Jane esitti finaalissa kappaleet "Valvon", "Perhonen" ja "Kaikki tai ei mitään". Loppujen lopuksi Jane menestyi Suomen markkinoilla paremmin kuin voittajayhtye Indx.

Janen ensimmäinen single Valvon julkaistiin joulukuun alussa 2004. Valvon meni suoraan singlelistan ykköseksi ja oli kärkikolmikossa kuusi viikkoa. Toinen single Perhonen julkaistiin helmikuun lopulla ja pysyi seitsemän viikkoa kymmenen myydyimmän singlen joukossa. Debyyttialbumi Perhonen ilmestyi 2. maaliskuuta 2005 ja myi 10 000 kappaletta. Jane julkaisi myös kolmannen singlen Entinen, jolla on mukana musiikkivideo Perhonen. Jane aloitti konserttikiertueen, joka päättyi 11. kesäkuuta 2005.

Lapsen synnyttänyt Daniela Lainela erosi Janesta syyskuussa 2005 ja Jane jatkoi kolmihenkisenä. Tea Hiilloste aloitti lapsille suunnatun musiikkiohjelman Kids Top 20 juontamisen, ja myöhemmin marraskuussa 2006 Tea alkoi juontaa yhdessä Kanan kanssa Subtv Juniori -kanavalla. Jane osallistui Eurovision laulukilpailun Suomen karsintoihin 2006 ja sijoittui viidenneksi. Toinen albumi, V.I.P. julkaistiin 12. huhtikuuta 2006. Se ei enää menestynyt ensialbumin tavalla ja kävi korkeimmillaan listan sijalla 17. Se pysyi Suomen virallisella Top 40 -listalla neljä viikkoa. Yhtye ilmoitti hajoamisestaan kotisivuillaan 2. huhtikuuta 2007.

Janen jäsenistä Tea Hiilloste on pysytellyt julkisuudessa ja juontotöidensä lisäksi luonut soolouraa. Vuonna 2007 julkaistu debyyttisingle "Tytöt tykkää" oli Suomen singlelistan ykkösenä neljä viikkoa ja se valittiin The Voice -radiokanavan äänestyksessä vuoden viralliseksi kesähitiksi. "Tytöt tykkää” -singleä on myyty singlen platinalevyyn oikeuttava määrä, 28 724 kappaletta. Samanniminen albumi nousi parhaimmillaan albumilistan sijalle 2. Vuonna 2008 julkaistu toinen albumi "Hey c'mon!" ei menestynyt enää niin hyvin. Vuonna 2013 Tea julkaisi pääasiassa lapsille suunnatun albuminsa "Mehudisko".

Jane euroviisuissa:

2006 V.I.P.

2006 Sivuoireita

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki