FANDOM

Janika Sillamaa (s. 23.6.1975 Tallinna) syntyi pianisti-isän ja laulunopettajaäidin tyttäreksi. Samaan aikaan, kun "Jants", nuori maantieteestä ja historiasta kiinnostunut musiikkilahjakkuus, opiskeli Tallinnan musiikkilukiossa, hän kävi opiskelemassa myös estraadi-, jazz- ja poplaulua Georg Otsin musiikkikoulussa. Samaisessa opinahjossa Janikalla oli opettajanaan mm. arvostettu musiikin monitoimimies Jaak Joala, ketä Janikan on kiittäminen uransa alkutaipaleesta. Janika Sillamaa valittiin Viron television eli ETV:n sekä musiikkialan ammattilaisten toimesta yksimielisesti Viron ensimmäiseksi euroviisuedustajaksi. 

Viron historian ensimmäisessä euroviisukarsinnassa Janika esitti kahdeksan sävelmää, joista asiantuntijaraati valitsi parhaaksi sävelmän "Muretut meelt ja südametuld" (Murheetonta mieltä ja sydämenpaloa). Artisti itse ei ole koskaan pitänyt kilpailukappalettaan suuressa arvossa, arvatenkin siksi, koska hänen oma suosikkinsa voittajaksi olisi ollut karsinnan toiseksi tullut laulu "Tuhast tõuseb päev". Viron tuli kuitenkin kuuden muun euroviisuensikertalaisen tavoin ansaita paikkansa Millstreetin loppukilpailussa esikarsinnan kautta. Vuoden 1993 Ljubljanan uusien euroviisumaiden esikarsinnassa Janika sijoittui viidennelle sijalle Kroatian, Bosnia-Hertsegovinan ja Slovenian ottaessa Millstreetin finaalipaikat. Janika on osallistunut Viron euroviisukarsintaan myös vuonna 1998 sävelmällä "Viimne valge kuu", jolla sijoitus oli neljäs.

Päätettyään opinnot Georg Otsin musiikkikoulussa, Janika ryhtyi äitinsä jalanjäljissä laulunopettajaksi. Vuonna 2000 Janika aloitti Viron musiikkiakateemian lavataidekorkeakoulussa ohjaajaopinnot. Janikan ensimmäinen suuri työ, Tshehovin "Karhun" nukketeatteriversio oli kuitenkin koko akatemian opettajakuntaa kohahduttanut valtava floppi, jonka jälkeen Janikalle suositeltiin suorasanaisesti alanvaihtoa. Jääräpäinen taiteilijasielu ei tästä hätkähtänyt, vaan on sittemmin toteuttanut molempia ambitioitaan - musikaaliohjausta ja laulamista. Janika esittää nykyisin musiikkia laajalla skaalalla: jazzista oopperaan ja pop-musiikista raskaaseen rokkiin. Levytyksiä Janikalla on kuitenkin niukasti, vain varhaisvuosina ilmestynyt albumi "Lootus". Janikan voi silti bongata esimerkiksi musikaaleista sekä useiden virolaisten suuren luokan artistien taustatiimeistä, joko laulu-, sävellys- tai sovituspuolelta.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki