FANDOM

Johanna Siekkinen (nyk. Guillou, s. 12.10.1976) nousi julkisuuteen vuonna 1995, jolloin julkaistiin hänen ensialbuminsa Johanna, joka oli levytetty Hannele Laurilan johtamalle Unirecords-levymerkille. Levy-yhtiö Unirecords sai näihin aikoihin runsaasti negatiivista julkisuutta oikeudenkäynnistään Laura Voutilaisen kanssa ja julkisuudessa levy-yhtiön muutkin artistit sotkettiin mukaan jupakkaan. Siekkisen albumin kappaletta "Kesäyö" väitettiin plagiaatiksi Vaya Con Diosin hitistä "Neh na na" ja "Anteeksi"-kappaletta puolestaan Madonnan hitin "La Isla Bonita" kopioksi. Levy-yhtiö vetikin sitten albumin kokonaan pois myynnistä. Nykyisin "Anteeksi"-kappaleen säveltäjiksi onkin merkitty Ciccone-Gaitsch-Leonard.

Vuonna 1996 kakkosalbumi "Tahdon" sitä vastoin menestyi edellistä paremmin. Nimikappale soi MTV3:n Kesähäät-ohjelman tunnuskappaleena. Vuonna 1998 artistille myönnettiin kultalevy albumin myyntilukujen ollessa 30 000 kappaleen tienoilla. Vuonna 1998 ilmestyneellä kolmannella ja toistaiseksi viimeisimmällä suomenkielisellä iskelmäalbumillaan Johanna toimi myös sanoittajana. "Kuka kuivaa kyyneleet" sai paikallisradiotoimittajilta hyvää palautetta, mutta kaupallisesti se ei yltänyt edeltäjänsä tasolle.

Vuonna 2002 Johanna osallistui Suomen euroviisukarsintoihin ruotsalaisen viisunikkarin Thomas G:sonin kappaleella Who cares about a broken heart. Kappale sijoittui karsinnoissa viidenneksi. Sen suomenkielinen levytysversio "Tää sydän särkyy kerran vaan" sai paikallisradiotoimittajien suosion nousten paikallisradiokanavien soittolistan kärkikymmenikköön.

2000-luvun puolivälissä Johanna muutti ulkomaille asuen ensin Nigeriassa ja sitten Alankomaissa. Nykyisin hän esittää taiteilijanimellä Johanna englanninkielistä dance- ja klubimusiikkia.

Johanna euroviisuissa:

2002 Who cares about a broken heart

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki