FANDOM

Eljon "Johnny" Liebkind (s. 22.9.1945 Helsinki) oli 1960-luvun Suomen suosituimpia pop-/iskelmälaulajia Dannyn ja Irwin Goodmanin ohella. Johnny Liebkind aloitti uransa rautalankayhtye The Soundsissa rumpalina. The Soundsin tunnetuin kappale oli Liebkindin mukaelma vanhasta kansansävelmästä "Emma". Johnnyn soolodebyytti oli vuonna 1963 julkaistu Saukin sanoittama ja alun perin Cliff Richardin esittämä "Hymyhuulet" ("Lucky Lips").

Vuonna 1968 Johnny osallistui yhtenä ennakkosuosikkina Suomen euroviisukarsintoihin kappaleella Kissankellojen aikaan , mutta sijoittui postikorttiäänestykessä toiseksi. Johnny kiersi keikkaillen maata koko 1960-luvun aina vuoteen 1969 levyttäen useita angloamerikkalaisia käännöshittejä, sen jälkeen hän alkoi vetäytyä syrjemmälle julkisuudesta ja opiskelemaan kauppatieteitä. Vuonna 1970 julkaistiin Fredin sanoittama unkarilaislähtöinen "Ihana aamu", joka oli hänen listoilla menestynein kappaleensa. Hänen viimeinen levytyksensä oli vuonna 1973 ilmestynyt albumi Jonglöörit.

Musiikkiuransa jälkeen Liebkind on ollut muun muassa Nesteen ja STS-pankin palveluksessa. Hän oli syytettynä 1990-luvun alussa tehdyistä talousrikoksista ja hänet etsintäkuulutettiin vuonna 1994. Runsaasti mediaa kiinnostaneessa tapauksessa Israelin kansalaisuuden saanut juutalaistaustainen Liebkind löydettiin seuraavana vuonna Israelista, josta hänet luovutettiin Suomeen. Sen jälkeen alkoi kaksi oikeudenkäyntiä, joista ensimmäisenä päätöksen saadussa Liebkindiä vastaan nostetut syytteet hylättiin 1997 kokonaan. Toisen, vuonna 1996 alkaneen oikeudenkäynnin juuret olivat ruotsalaisen sijoitusyhtiö Proventus Ab:n vuonna 1989 yrittämässä Oy Wärtsilä Ab:n valtauksessa. Tavattoman pitkän käsittelyn jälkeen Liebkind tuomittiin Helsingin käräjäoikeudessa syyskuussa 2001 ja tammikuussa 2005 Helsingin hovioikeudessa yrityskaupasta. Nykyisin Liebkind järjestää liikemiesmatkoja Israeliin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki