FANDOM

Johnny Forsell (oik. John Forsell, s. 12.6.1939 Helsinki – k. 10.3.1988 Helsinki) oli suomalainen laulaja ja tunnetun laulajasuvun vesa. Hänen isoisänsä ja isänsä olivat oopperalaulajia ja äiti Birgit Kronström varhaisten suomalaisten musiikkielokuvien tähti. Johnnyn oma ura käynnistyi jo koululaisena koulun tanssiyhtyeen laulajana ja rumpalina. Ammattilaisura käynnistyi Erkki Junkkarisen yhtyeen rumpalina. Vuonna 1960 Johnny levytti ensimmäisen singlensä ”O sole mio”. Aktiviinen ura levylaulajana kesti vuoteen 1964 asti ja levytyksiä syntyi tiuhaan tahtiin. Vuonna 1963 hän lauloi euroviisukarsinnoissa kappaleen Kaikessa soi blues, jonka hän myös levytti, vaikka myöhemmin kappale muistetaan nimenomaan Lasse Mårtensonin tulkintana. Singlen kääntöpuolella oli toinen euroviisuehdokas Kristiina ja minä, jonka karsinnoissa esittivät Lasse Liemola ja Matti Heinivaho. Levytyssopimuksensa päätyttyä Johnny jatkoi vielä vuosia keikkamuusikkona, mm. Dallapé yhtyeen riveissä. Sen jälkeen hän siirtyi hoitamaan äitinsä omistamaa ravintolaa ja viimeisinä vuosinaan hänen elämäänsä vaikeutti vakava sairaus.

Johnny Forsell euroviisuissa:
vuosi kappale
1962 Anna Angelina
1963 Kaikessa soi blues

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki