FANDOM

Jorma Kääriäinen (s. 29.4.1961, Kajaani) tunnetaan soolotuotantonsa lisäksi Agents-yhtyeen laulusolistina vuosilta 1992–2006. Kääriäinen oli lapsesta asti innokas musiikin harrastaja, hänen kerrotaan kuunnelleen paljon Beatlesia sekä Elvis Presleytä ja ensimmäisen idolin olleen Danny. Hän kierteli lapsena tanssiorkesteri Ossi Kalevissa. Kansakoulun ensimmäisen ja toisen luokan hän kävi Lahdessa, opettajanaan Inka Tuokko. Kääriäinen kirjoitti jo koulussa nuotteja, ja pyrki Lotilan koulun musiikkiluokalle, jonne hän pääsikin ja sai opettajakseen Paavo Kiisken, joka kannusti suuresti häntä musiikkitaipaleellaan. Kääriäisellä oli jo vuonna 1976 oma bändi, joka teki keikkoja mm. ravintola Salpauksessa. Freddie Falcon -taiteilijanimeä kantavaa Kääriäistä luotsasi jopa oma manageri, Joni Heinonen. Freddie Falconin levytyssopimuksessa oli sovittu kahdesta albumista, mutta 50-luku oli jo pois muodista vuonna 1980, joten sovittiin, ettei toista levyä tehdä.

Kääriäinen lähti Yhdysvaltoihin, mutta palasi Suomeen suorittamaan asepalvelusta. Armeijassa hän tutustui Mika Siekkiseen, jonka kanssa hän perusti bändin. Mika Siekkinen kutsuttiin säveltäjänä Suomen euroviisukarsintoihin 1987 ja Jorma esitti hänen kappaleensa Tuuli soittaa sijoittuen seitsemänneksi. Kääriäinen tutustui Esa Pulliaiseen, joka otti hänet Agentsin solistiksi Topi Sorsakosken tilalle joulukuussa 1992. Vuonna 2006 Agentsin ja Jorma Kääriäisen yhteistyö päättyi ainakin väliaikaisesti. Sen jälkeen Kääriäinen on laulanut Riku Niemi Orchestran solistina. 

Jorma Kääriäinen euroviisuissa:
vuosi kappale
1987 Tuuli soittaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki