FANDOM

Kaija Koo (oik. Kaija Kokkola, s. 10.9.1962) on yksi menestyneimmistä suomalaisista naisartisteista. Hänen uransa alkoi Steel City yhtyeessä vuonna 1980. Vuonna 1981 hän lauloi Suomen euroviisukarsinnoissa Frederik in taustakuorossa kappaleessa Titanic . Vuosina 1984 ja 1985 Kaija lauloi Suomen euroviisukarsintojen taustakuoroissa. Samoina vuosina hän pääsi myös edustusmatkoille Luxemburgiin ja Göteborgiin, kun hän lauloi Suomen taustakuorossa kansainvälisissä euroviisufinaaleissa. 

Vuonna 1986 alkoi Kaija Koon sooloura albumilla "Kun savukkeet on loppuneet", jonka tuotti Risto Asikainen . Samana vuonna Kari Kuivalainen pyysi Kaijaa esittämään kappaleensa Päivä kahden ihmisen Suomen euroviisukarsinnoissa, mutta Kaija kieltäytyi. 

Menestys alkoi vuonna 1993 hitillä "Kuka keksi rakkauden" ja 175000 kpl myyneellä albumilla "Tuulten viemää". Vuonna 1994 Kaija esiintyi Suomen euroviisukarsintojen väliaikanumerona. 

Yhteensä Kaija on julkaissut 11 sooloalbumia ja kokoelmalevyjä. Tuorein studioalbumi "Irti" on vuodelta 2010. Vuonna 2012 Kaija oli mukana Nelonen-kanavan Vain elämää ohjelmassa, jonka pohjalta julkaistu levy oli vuoden myydyin albumi. Kaija on palkittu useilla Emma-palkinnoilla ja vuonna 2009 hän oli Iskelmä-Finlandia-ehdokkaana. 

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki