FANDOM

Katra Solopuro (s. 10.8.1984) on kotoisin Tampereelta. Katra soitti lapsuutensa pianoa Pirkanmaan musiikkiopistossa ja voimisteli. 14-vuotiaana Katran vaihtoi pianotunnit laulutunneiksi. Yläasteen jälkeen Katra siirtyi ilmaisutaidon lukioon ja liittyi muutamaan bändiin keräämään esiintymiskokemusta. Samalla Katra opiskeli klassista musiikkia musiikkiopistolla. Katra lauloi taustoja Lovexille ja soitti koskettimia Essentiassa. Katralla on tytär, Illusia, Lovexin kitaristin Vivianin kanssa. Nykyisin Katra on naimisissa Niko Solopuron (os. Virtanen) kanssa, joka esiintyi Waldo's Peoplen toisena tulitaiteilijana Moskovan Euroviisuissa 2009.

Katra aloitti syksyllä 2005 yhteistyön Jakke Lindbergin ja Ilkka Vainion kanssa. Ensimmäinen single syntyi 6. syyskuuta 2006, jonka nimeksi tuli Sahara. Hän alkoi työstää tammikuussa 2006 ensimmäistä studioalbumiaan, joka ilmestyi 28. helmikuuta 2007. Katra osallistui Euroviisukarsintaan 2007 kappaleilla Tietäjä ja Vaaratar, joista ensin mainitulla hän pääsi jatkoon. Kyseinen kappale joutui kohun kohteeksi, sillä sitä syytettiin osittaiseksi plagiaatiksi Within Temptationin kappaleesta "Jillian (I'd Give My Heart)" albumilla The Silent Force. Yleisradion asiantuntijaraati kumosi väitteet.

2008 Katra-bändi sai kansainvälisen levytyssopimuksen Napalm Recordsilta ja syksyllä 2008 albumi Beast Within julkaistiin ympäri maailmaa. Kesällä 2009 Katra esiintyi Saksalaisen Summerbreeze-festivaalin päälavalla, jossa esiintyi myös mm. Opeth, Backyard babies, Amorphis ja Epica. 2009 Katra esiintyi Meksikossa Circo Voladorissa Theatre of Tragedyn jäähyväiskiertueella. 2010 ilmestyi kolmas albumi "Out of the Ashes".

Katra euroviisuissa:

2007 Tietäjä

2007 Vaaratar

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki