FANDOM

Ketil Stokkan (s. 29.4.1956 Harstad, Norja) syntyi ja kasvoi pienessä pohjois-norjalaisessa kaupungissa. Musiikki tuli hänen elämäänsä varhain ja ensimmäiset bändiviritykset näkivät päivänvalon jo peruskouluiässä. Eniten Ketilin makuun oli musta Motown-saundi ja monien ikäistensä hämmästykseksi hän ei välittänyt lainkaan Beatlesista eikä Rolling Stonesista, jotka tuohon aikaan olivat kaikkien huulilla. 1970-luvun puolivälissä Ketil innostui sähkökitaroista ja hänen esikuvinaan toimivat mm. Led Zeppelin ja Deep Purple. Hän perusti rock-trion, mutta pohjoisessa oli hankala löytää sellaiselle sopivia keikkapaikkoja. Niinpä hän kokeili siipiään muusikkona tavallisessa tanssiorkesterissa, joille riitti enemmän töitä.

Vuonna 1976 Ketilin projektit kariutuivat ja lyhyen työttömyyden päätti puhelu Stokmarknesista, toisesta pohjois-norjalaisesta pikkukaupungista. Ketilin maine kitaristina ja laulajana oli kiirinyt sinne asti, ja jonkinmoista suosiota niittänyt bändi Zoo etsi uutta vokalistia. Ketil purki kihlauksensa tyttöystävänsä kanssa ja muutti Stokmarknesiin. Zoo sai levytyssopimuksen pienen levy-yhtiön kanssa ja alkoi ankara harjoittelu- ja biisiensävellysjakso. Vuonna 1978 julkaistiin Zoon ensimmäinen albumi ja sitä seurasi viisi muuta menestyslevyä. Kuuden vuoden aikana Ketil meni naimisiin ja nautti suunnatonta suosiota Zoon keulahahmona. Zoo sai kultalevyjä ja heitti yli tuhat konserttia, ja on edelleen legenda norjalaisessa pophistoriassa.

Ollessaan yli 250 päivää vuodesta tien päällä, bändin jäsenet paloivat loppuun, ja Zoo pantiin telakalle. Ketil ryhtyi soolouralle ja ensimmäinen esiintyminen sooloartistina oli vuoden 1983 Norjan euroviisukarsinnoissa. Kappale ”Samme charmeur” sijoittui karsinnassa upeasti toiseksi. Kappaleen oli sovittanut muuan tuntematon muusikko Rolf Lövland, joka oli Ketilin hyvä ystävä ja naapuri. He työskentelivät muutenkin yhdessä useissa projekteissa. Rolf auttoi Ketiliä sovitustyössä ja Ketil soitti kitaraa useissa Rolfin tuottamissa levytyksissä.

Vuonna 1984 julkaistiin Ketilin ensimmäinen sooloalbumi ”Gentleman’s agreement”, joka sai vuotta myöhemmin jatkoa levystä ”Ekte mannfolk”. Kolmas ja toistaiseksi viimeinen sooloalbumi ”Romeo” nimettiin vuoden 1986 euroviisuedustussävelmän mukaan. Sen jälkeen Ketil halusi jälleen ympärilleen bändin ja perusti muutamien kokeilujen jälkeen Stokkan Bandin. Yhtye oli siis jo olemassa, kun Ketil seuraavan kerran otti voitokkaasti osaa Norjan euroviisukarsintaan omalla sävellyksellään ”Brandenburger tor” vuonna 1990. Kappale kertoi kantaaottavasti ja ajankohtaisesti Berliinin muurin murtumisesta. Hyväntuulinen ja tarttuva ralli ei ollut kuitenkaan eurooppalaisten raatien mieleen ja kappaleen kohtaloksi koitui viimeisen sijan jakaminen – kenenpä muunkaan, kuin – Suomen kanssa. Molemmat maat saivat 8 pistettä, jotka Norjalle antoivat Israel, Tanska ja Irlanti.

Ketilin ura jatkui kuitenkin Norjassa vielä muutaman vuoden ja vuonna 1994 julkaistiin Stokkan Bandin viimeinen pitkäsoitto ”To the bone”, joka oli tyyliltään bluesia. Vuonna 1997 hän otti avioeron ja muutti takaisin Harstadiin poikansa kanssa – täsmälleen 20 vuotta lähtönsä jälkeen. Sittemmin hän on työskennellyt siellä musiikin opettajana, mutta keikkailee silti edelleen harvakseltaan eri puolilla Norjaa. Vanha bändi Zookin kaivettu naftaliinista nostalgiakeikkoja silmällä pitäen.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki