FANDOM

Kikki Danielsson (alunp. Elsie Ann-Kristin Andersson, s. 10.5.1952 Visseltofta, Ruotsi) adoptoitiin lapsena Ture ja Abela Danielssonin maatilalle ja jo 5-vuotiaana hän esiintyi paikallisessa pyhäkoulussa joululaulua laulaen.
Vuonna 1967 Kikki osallistui kykyjenetsintäkilpailuun ja vuonna 1969 hän lähti jo maata kattavalle kiertueelle tanssiorkesteri Nickiesin kanssa. 1970-luvulla Kikki siirtyi Wizex orkesteriin, jonka jäsenenä hän osallistui myös ensimmäisen kerran Ruotsin euroviisukarsintoihin vuonna 1978.

1980-luvun alussa Kikki kilpaili kolmena vuonna peräkkäin Chips-yhtyeen jäsenenä Ruotsin karsinnoissa ja kolmannella kerralla he voittivat kilpailun ja pääsivät edustamaan Ruotsia kappaleella Dag efter dag sijoittuen kahdeksanneksi. Toisen kerran Kikki edusti Ruotsia sooloartistina kotikisoissa vuonna 1985 kappaleella "Bra vibrationer" sijoittuen kolmanneksi. Vuosina 2002 ja 2003 Kikki osallistui yhdessä Elisabeth Andreassenin ja Lotta Engbergin kanssa triona Ruotsin ja Norjan karsintoihin.

Kikki on myynyt yli 3,5 miljoonaa levyä, saanut 26 kultalevyä ja 6 platinalevyä. Iskelmien lisäksi hänet tunnetaan kantrikappaleistaan ja laulamisen lisäksi Kikki osaa jodlata sekä soittaa harmonikkaa. Hän on levyttänyt Wizex- ja Chips-levyjen lisäksi 12 sooloalbumia, joista tuorein "Första dagen på resten av mitt liv" on vuodelta 2011.

Kikki Danielsson Ruotsin euroviisukarsinnoissa:
vuosi kappale esittäjä sij.
1978 Miss Decibel Wizex 2.
1980 Mycke' mycke' mehr Chips 4.
1981 God morgon Sweets 'n Chips 2.
1982 Dag efter dag Chips 1.
1983 Varför är kärleken röd Kikki Danielsson 2.
1985 Bra vibrationer Kikki Danielsson 1.
1992 En enda gång Kikki Danielsson 4.
2002 Vem é dé du vill ha Kikki, Bettan & Lotta 3.
2006 Idag & imorgon Kikki Danielsson 10.
Kikki Danielsson Norjan euroviisukarsinnoissa:
vuosi kappale esittäjä sij.
2003 Din hånd i min hånd Kikki, Bettan & Lotta 4.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki