FANDOM

Kisu
Kisu (oik. Kristian Jernström, s. 20.6.1951 Helsinki) on suomalainen iskelmälaulaja ja säveltäjä. Hänen uransa alkoi jo 1960-luvulla Topmost-yhtyeen rumpalina Kisun ollessa vielä alaikäinen. 1970-luvulle siirryttäessä alkoi Kisun ura levyttävänä sooloartistina. Suuri läpimurto tapahtui vuonna 1973 kappaleella Uneen aika vaipuu ja Kisu sai samannimisestä lp-levystä kultalevyn. Seuraavana vuonna hän sijoittui Syksyn Sävel kilpailussa kolmanneksi rempseällä Juustossa löytyy rallilla. 1980-luvun alussa Kisu teki englanninkielisen albumin Don't stop the music joka oli suunnattu myös maamme rajojen ulkopuolelle, mutta se ei menestynyt. Sen jälkeen Kisu keskittyi säveltämään ja tuottamaan musiikkia muille artisteille. Kassu Halonen ja Vexi Salmi yhteistyökumppaneinaan Kisu saavutti suurimmat menestyksensä, kuten Kirkan Syksyn Sävel 1988 voittokappale Surun pyyhit silmistäni. Myöhemmin hän tuotti menestyksiä myös omillaan, kuten Kari Vepsän Syksyn Sävel voittajan Onnenmaa. Vuosina 1997-1999 Kisu osallistui itsekin tauon jälkeen artistina Syksyn Säveleen. Nykyään hän asuu Inkoossa ja pyörittää päätoimenaan kyläkauppaa.

Kisu euroviisuissa:

Artistina:

1974 Kun sinä jäät

1980 Oh-la-la

1987 Kiitos ja anteeks

Säveltäjänä:

1983 Täytyy uskaltaa (es. Kirka)

1986 Aitoa taikaa (es. Kirka & Kim Lönnholm)

1987 Kiitos ja anteeks (es. Kisu)

1989 Hiljaisuutta (es. Kirka)

1991 Taivas ja maa (es. Kirka)

1992 Antaa menneisyyden mennä (es. Kirka)

1993 Vain taivas yksin tietää (es. Arja Koriseva)

1996 Toukokuu (es. Kirka)

2006 Eternamente Maria (es. Tomi Metsäketo)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki