FANDOM

Kristian Maukonen (s. 22.10.1969 Hyvinkää) on suomalainen tuottaja ja säveltäjä, joka tuli tunnetuksi hyvinkääläisen Rapatti-yhtyeen jäsenenä. Rapatti teki kaksi albumia ja muutamia singlejä, jonka jälkeen Maukonen siirtyi tuottamaan musiikkia toisille artisteille. Suurimman suosion hän saavutti projekteillaan Taikapeili ja XL5, mutta lisäksi hän säveltänyt ja tuottanut kappaleita mm. seuraaville: Antti Tuisku, Aikakone, Christian Forss, Gimmel, Pete Seppälä, Petri Munck, Roni Tran ja Sofia Zida. Maukosen menestyneimmät hitit ovat ”Jos sulla on toinen” (Taikapeili), ”Kaunis peto” (XL5) ja ”En halua tietää” (Antti Tuisku).

1990-luvun lopussa Maukonen perusti The 3some yhtyeen, jonka laulusolistina toimi hänen vaimonsa Milla Alfthan ja kolmantena jäsenenä musisoi Sengi Lukangu. Yhtye saavutti hieman suosiota Suomen rajojen ulkopuolellakin hitillään ”Merry-go-round” ja albumillaan ”The 3some”. Vuonna 1998 Maukonen sai Emma-patsaan levyn tuottajana. The 3somen ura jäi yhden levyn mittaiseksi ja sen jälkeen ilmestyi Alfthanin soololevy. Vuonna 2005 Maukonen kutsuttiin Suomen euroviisukarsintoihin säveltäjänä ja kilpailua varten perustettiin uusi kokoonpano Urban Community.

Kristian Maukonen euroviisuisssa säveltäjänä ja sanoittajana:
vuosi kappale esittäjä
2005 Whole wide world Urban Community

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki