FANDOM

Sf89
Säveltäjä: Matti Puurtinen

Sanoittaja: Turkka Mali

Esittäjä: Anneli Saaristo

La dolce vita oli Suomen edustussävelmä Eurovision laulukilpailuissa 1989. Kappale voitti Kulttuuritalolla pidetyn Suomen karsinnan 4.2.1989 saaden asiantuntijaraadilta 110 pistettä. Säveltäjä Matti Puurtinen on kertonut kappaleen syntyneen helposti mittatilaustyönä euroviisuja varten. Myös esittäjä Anneli Saaristo ihastui heti ensi kuulemalta lauluun.

Ennen Sveitsin Lausannessa pidettyä kansainvälistä loppukilpailua Suomen esitystä mollattiin paljon. Aiheina olivat mm. sovituksen espanjalaissävyt, mutta myös jopa Anneli Saariston ulkoinen habitus. Suomen joukkue näytti kuitenkin arvostelijoille pitkää nenää ja menestyi kisassa paremmin kuin yksikään toinen suomeksi laulettu kappale näin isossa osallistujajoukossa. Pisteitäkin kertyi silloin ennätykselliset 76 kpl ja ne riittivät seitsemänteen sijaan. Kolme maata piti La dolce vitaa toiseksi parhaana ja jossain vaiheessa äänestystä Suomi keikkui pistetilastossa kakkosena. Annelin taustalla lauloivat Anita Pajunen ja Jokke Seppälä sekä kitaraa soittivat Antero Jakoila ja Bert Karlsson.

La dolce vita julkaistiin singlenä, kääntöpuolellaan englanninkielinen versio ja myöhemmin ilmestyi Anneli Saariston samanniminen pitkäsoitto, josta hän sai uransa ensimmäisen kultalevyn.

Anneli Saaristo - La Dolce Vita - Finnish NF 198903:54

Anneli Saaristo - La Dolce Vita - Finnish NF 1989

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki