FANDOM

Lars-Erik ”Lasse” Olavi Liemola (s. 5.9.1937 Helsinki) voitti vuonna 1957 kykyjenetsintäkilpailut ja pääsi levyttämään singlen ”Sininen kuu” / ”Kadun aurinkoisella puolella”. Liemola nousi nuorisoidoliksi samana vuonna levytetyllä laulullaan ”Diivaillen” (alun perin brittiläisen Lonnie Doneganin skiffle ”Puttin' on the Style”). Muita Liemolan menestyskappaleita olivat ”Anna pois” (yksi Suomen kaikkien aikojen myydyimmistä singleistä, alun perin ”Hand Me Down”), Paul Anka -suomennos ”Diana”. Suosionsa myötä Liemola pääsi myös mukaan muutamaan elokuvaan kuten Iskelmäketju vuodelta 1959.

1960-luvun alussa Liemola levytti viimeiset menestyslevynsä Me nuoret (The Young Ones vuonna 1960) ja No niin, Mary Lou (Hello Mary Lou 1961), mutta sen jälkeen hänen suosionsa alkoi hiipua. On tuskin sattuma, että hän päätti kauppatieteen opintonsa samaan aikaan valmistuen ekonomiksi; aikakauden eläneet ihmiset sanovat Liemolan rahoittaneen opintojaan lauluillaan. Hän aloitti kaupallisen uransa 1960-luvulla äänilevykauppiaana, toimi lyhyen aikaa makeistehtaan toimitusjohtajana ja sittemmin siirtyi vanhempiensa tapaan vihannes- ja kalatukkualalle. Myöhemmin hän on esiintynyt skiffle-tapahtumissa laulamassa. Liemola on ollut Helsingin kaupunginvaltuustossa Kokoomuksen, Nuorsuomalaisten, RKP:n ja sitoutumattomien ehdokkaana.

Myös Lasse Liemolan veli Georg Liemola toimi pitkään laulajana; hän ei levyttänyt vaan keskittyi live-esityksiin ja hänen yhtyeensä olikin tanssilavojen kestosuosikkeja. Myös Georg Liemola vetäytyi 1970-luvulla musiikista ja siirtyi vihannestukkualalle.

Lasse Liemola euroviisuissa artistina:
vuosi kappale
1963 Kristiina ja minä
Lasse Liemola euroviisuissa sanoittajana:
vuosi kappale
1962 On keskiyö

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki