FANDOM

Lena Valaitis (oik. Elena Valaityté, synt. 7.9.1943) syntyi toisen maailmansodan melskeissä Natsi-Saksan hallinnoimassa Liettuassa. Hänen isänsä taisteli saksalaisten joukoissa ja kaatui sodan loppupuolella. Leskeksi jäätyään perheen äiti muutti Lenan ja tämän veljen kanssa Länsi-Saksan puolelle Memmingenin kaupunkiin. Sota päättyi ja Lenan musikaalinen lahjakkuus huomattiin jo varhain. Tyttö lähetettiin Frankfurtiin yksityisille laulutunneille.

Ura musiikin parissa urkeni Lenalle kuitenkin vasta aikuisiällä. Hän oli jo 27-vuotias solmiessaan levytyssopimuksen Philipsin kanssa vuonna 1970. Samana vuonna tapahtui Lenan ensiesiintyminen televisiossa ja ensimmäisen singlen "Halt das Glück für uns fest" julkaisu. Seuraavana vuonna Lena sai ensimmäisen ison hittinsä kappaleesta "Ob es so oder so, oder anders kommt". Isompia ja pienempiä hittejä julkaistiin lukuisia lisääkin läpi koko 1970-luvun, mikä olikin Lenan uran kulta-aikaa. Samalla vuosikymmenellä hän myös avioitui ja synnytti esikoisensa vuonna 1973.

Vuonna 1976 Lena otti ensimmäistä kertaa osaa Saksan euroviisukarsintoihin kappaleella "Du machst karriere", mutta sijoitus oli vaatimaton seitsemäs. Euroviisuista Lena kuitenkin parhaiten muistetaan. Vuodesta 1981 oli tuleva hänen uransa menestykseikkäin. Silloin hän osallistui Saksan euroviisukarsintoihin toistamiseen yltäen tällä kertaa ylivoimaiseen voittoon. Viidestäsadasta saksalaisesta musiikinystävästä koottu raati arvioi Lenan esittämän kappaleen "Johnny Blue" yli seitsemänsataa pistettä paremmaksi, kuin hopeamitalistiyhtyeen The Hornettes. Säveltäjä Ralph Siegelillä ei silti ollut huolen häivää, sillä hän oli säveltänyt molemmat kappaleet. Aivan kuten hän oli säveltänyt kaksi aikaisempaakin Saksan euroviisuedustussävelmää vuosina 1979 ja 1980.

Näin ollen Lena matkusti edustustehtäviin huhtikuiseen Dubliniin. Siellä hän nousi estradille kolmantena ja kehnosta alkupään esiintymispaikasta huolimatta valloitti eurooppalaisraatien sydämet vahvalla esityksellään. "Johnny Blue" kertoi sokeasta, kiusatusta laulajapojasta, joka laulullaan valloitti ihmisten sydämet. Koskettava tarina keräsi vain neljä pistettä vähemmän, kuin voiton vienyt Ison-Britannian edustaja. Täydet 12 pistettä Saksa sai Turkilta, Espanjalta, Portugalilta ja Ruotsilta, kun Iso-Britannia sai täydet pisteet vain kahdesti. Britannia keräsi muita pisteitä kuitenkin tasaisemmin ja kun Sveitsi jätti yllättäen Saksan täysin ilman pisteitä, oli lopputuloksena Saksan toinen sija. Euroviisuvoittoa himoinnut säveltäjä Ralph Siegel oli kuitenkin saava revanssinsa seuraavana vuonna.

Lena sai uralleen viisuista melkoisen piristysruiskeen ja "Johnny Bluesta" kasvoi euroviisuklassikko, jonka ihmiset muistavat. Suomessa kappale tunnetaan myös Katri Helenan tulkintana, eikä laulun kuuleminen karaokebaarissa tänäkään päivänä ole lainkaan tavatonta. Lena jatkoi uraansa seuraavat kymmenisen vuotta, kunnes päätti vuonna 1993 pistää pillit pussiin. Ennen tätä hän ehätti osallistumaan Saksan euroviisukarsintoihin kolmannen kerran ja jälleen Ralph Siegelin kappaleella. "Wir sehen uns wieder" sijoittui vuoden 1992 karsintakilpailussa kuitenkin kolmanneksi. Vuonna 2001 Lena teki näyttävän comebackin ja sai heti myös uuden hitin kappaleellaan "Ich lebe für den Augenblick", joka oli saksankielinen versio Pearl Harbor -elokuvan tunnuskappaleesta "There you'll be".

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki