FANDOM

Linda Martin (s. 17.4.1953, Irlanti) on syntyjään brunetti, mutta läpi koko uransa hänet on tunnettu leiskuvan punaisista hiuksistaan. Lindan musiikillinen ura alkoi Belfastissa tytön ollessa vasta 16-vuotias. Hänestä tuli Chips-yhtyeen laulusolisti ja Linda keulakuvanaan orkesteri nousi nopeasti yhdeksi Irlannin suosituimmista. He viihtyivät Irlannin listalla läpi koko 1970-luvun mm. singleillään ”Love matters”, ”Twice a week” ja ”Goodbye Goodbye”. Chips oli tuttu näky myös Irlannin euroviisukarsinnoissa, joihin he ottivat osaa neljä kertaa. Voittoa ei kuitenkaan tullut kertaakaan.

1980-luvun alkupuolella Linda siirtyi pikkuhiljaa soolouralle, tehden kuitenkin välillä edelleen visiittejä Chipsin riveihin. Vuonna 1984 Linda sai soolouralleen lentävän lähdön voitettuaan Irlannin euroviisukarsinnan Johnny Loganin (oikealla nimellään Séan Sherrard) säveltämällä discoiskelmällä ”Terminal 3”. Edellisenä vuonna Irlanti oli pitänyt viisuista taukoa, mutta lähti nyt mukaan taas uudella innokkuudella yhtenä ennakkosuosikeista. Luxemburgissa Irlannin ylle tuli kuitenkin varjoja, koska Linda sairasteli ja menetti välillä äänensä kokonaan. Puhuttiin jopa siitä, että Johnny Loganin olisi pitänyt esittää kappale itse. Lauantai-iltaan mennessä kaikki oli kuitenkin saatu kuntoon ja esitys meni tyylikkäästi. Jopa niin hienosti, että pisteitä ropisi eri puolilta Eurooppa hopeasijan edestä. Linda Martin taisteli Herrey’s veljesten kanssa voitosta melkein loppuun asti ja sai täydet 12 pistettä Belgialta, Sveitsiltä, Italialta ja pahimmalta kilpakumppaniltaan Ruotsilta. Lopulta eroa voittajaan oli kahdeksan pistettä.

Sittemmin Linda on ottanut osaa Irlannin euroviisukarsintoihin vielä kolme kertaa sooloartistina sekä kerran kokoonpanossaLinda Martin and Friends. Kun mukaan lasketaan neljä Chips-osallistumista, on Linda yhdeksällä karsintakerrallaan Irlannin karsintojen osallistujakonkari ja vuosi 1992 on niistä toistaiseksi viimeinen. Kappale ”Why me” voitti kymmenen alueraadin pisteytyksessä karsinnan ylivoimaisesti ja pääsi edustamaan Irlantia Malmöön, Ruotsiin. Samoihin kisoihin teki comebackin kolmen muunkin maan edustajat: Wind-yhtye Saksasta, Mia Martini Italiasta sekä vuonna 1990 Islantia Stjórnin-yhtyeessä edustaneet Sigga & Grétar, jotka nyt lauloivat duossa nimeltä Heart 2 Heart.

Linda nousi Malmön estradille numerolla 17 heti Ison-Britannian edustajan jälkeen. Myös pisteidenlaskusta muodostui kaksintaistelu heidän välilleen. Lopulta Irlanti sai tasaisemmin isoja pisteitä useimmilta mailta ja keräsi 155 pisteen potin. Britannian Michael Ball jäi hopealle 16 pisteen päähän. Maininnan arvoista on kuitenkin, että ”Why me” sai täydet 12 pistettä vain kolmelta maalta, kun Iso-Britannia, Italia ja kolmanneksi sijoittunut Malta saivat jokainen täydet pisteet neljältä maalta. Maltan Mary Spiterin englanninkielisen ”Little child” kappaleen sijoittuessa kolmanneksi, tuli näistä kisoista englanninkielen juhla.

”Why me” nousi Irlannin singlelistan ykkössijalle ja listoille muissakin Euroopan maissa, mutta ura levylaulajana ei Lindalla jatkunut enää aktiivisena. Hän keskittyi television puolelle, jossa saavuttikin suurta suosiota paikallisen Bumtsibumin eli The Lyrics Board kisailun juontajana. Vuonna 2005 Linda toimi You’re a star kykyjenetsintäkisan tuomarina. Silloin kisan voittaja Donna & Joe duo pääsi myös edustamaan Irlantia Eurovision laulukilpailuihin. Samana vuonna Linda nähtiin Kööpenhaminassa Eurovision laulukilpailujen 50-vuotis juhlakonsertin lavalla taustalaulajana. Lisäksi hän on esiintynyt lukuisissa musikaaleissa ja sattuneesta syystä esittänyt mm. Lumikin ja Tuhkimon ilkeiden äitipuolten roolit.

Linda Martin kuuluu niiden artistien harvalukuiseen joukkoon, jotka ovat sijoittuneet Eurovision laulukilpailussa sekä ensimmäiseksi että toiseksi. Molempien Lindan edustussävelmien säveltäjän Johnny Loganin ollessa ainoa tuplaykkönen.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki