FANDOM

Lys Assia (oik. Rosa Mina Schärer, s. 3.3.1924 Rupperswill, Sveitsi) on kaikkien aikojen ensimmäinen Eurovision laulukilpailu voittaja. Lys toimi nuorempana tanssijana, mutta 1940-luvulla hän alkoi esiintyä laulajattarena. Vuonna 1956 hän osallistui Sveitsin ensimmäisiin euroviisukarsintoihin useallakin sävelmällä ja hänet valittiin kotimaansa edustajaksi Sveitsin Luganossa järjestettyihin ensimmäisiin kansainvälisiin kisoihin.
Tuona vuona jokainen maa osallistui kilpailuun kahdella kappaleella ja Lys esitti molemmat Sveitsin sävelmät "Refrain" ja "Das alte karussell", joista ensinmainittu voitti koko kilpailun. Lys edusti Sveitsiä myös kahtena seuraavana vuonna 1957 ja 1958, ja sijoittui kolmannella kerrallaan toiseksi.

Lys Assiasta ei kuitenkaan tullut suurta maailmanluokan tähteä, mutta hän on esiintynyt laulajana aina näihin päiviin asti ja hänet tunnetaan euroviisupiireissä todellisena ikonina. Suurin hittikappale euroviisujen ulkopuolelta lienee laulu "Oh mein papa". Vuonna 2012 Lys osallistui hieman yllättäenkin jälleen Sveitsin euroviisukarsintoihin Ralph Siegelin säveltämällä balladilla "C'était ma vie" sijoittuen kahdeksanneksi. Vuonna 2013 Lys ja Siegel lähettivät jälleen kappaleen Sveitsin karsintaan, mutta nopeatempoinen discokappale "All in your head" ei päässyt internetin alkukarsinnasta eteenpäin. Vuonna 2014 90 vuotta täyttänyt Lys Assia on Eurovision laulukilpailujen vakituinen kunniavieras.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki