Fandom

Eurovision Wiki

Marion Rung

904sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Marion Rung.png
Marion Rung (myöh. Munck, s. 7.12.1945 Helsinki) on edustanut Suomea Eurovision laulukilpailuissa kahdesti vuosina 1962 ja 1973. Molemmilla kerroilla edustustehtävät tapahtuivat Luxemburgissa ja molemmilla kerroilla Suomi ja Marion esiintyivät ensimmäisinä.

Ensimmäisellä edustusreissullaan Marion oli vasta 16-vuotias artistinalku. Hänen uransa oli alkanut vuotta aikaisemmin menestyslevyllä "Brigitte Bardot". Suomen euroviisukarsinnoissa 1962 kaikki kappaleet esitettiin kahden eri solistin toimesta ja Tipi-tii-kappaleen esitti Marionin lisäksi Kai Lind, mutta raadin mielestä naislaulaja sopi kappaleelle paremmin.

Toisella kerralla Marion oli jo kokenut, kansainvälistäkin uraa lähentelevä konkari. Vuonna 1973 esityskieli oli säännöistä vapaa ja Suomikin esitti kilpailukappaleensa englanniksi. Tom tom tom sijoittui kuudenneksi, joka oli ennen Lordin voittoa Suomen paras sijoitus ja on edelleenkin toiseksi paras sijoitus.

Marionin muita hittejä ovat "El bimbo", "Kylähäät", "Senorita por favor" ja "Prinsessa". Vuonna 1977 hän voitti Syksyn Sävel kilpailun kappaleella "Rakkaus on hellyyttä" ja vuonna 1980 kansainväliset Intervision laulukilpailut kappaleella "Hyvästi yö". Marion on levyttänyt yli 20 studioalbumia ja esiintyy edelleen aktiivisesti.

Marion Rung Suomen euroviisuissa:

1962 Tipi-tii

1962 Pikku rahastaja

1967 Goodbye

1967 Kesän laulu

1973 Tom tom tom

1974 Icing

Marion Rungin kotisivut

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki