FANDOM

Markku Blomqvist (s. 23.12.1933 Uskela – k. 20.7.2000 Kajaani) näytteli mm. televisiossa ja elokuvissa. Hänen merkittävimpiä elokuvaroolejaan ovat karjalaisen turkiskauppias ja kartanonomistajan Markki Bohattovin rooli elokuvassa Antti Puuhaara vuodelta 1976, Morfeuksen rooli Timo Linnasalon Eeva-Liisa Manner -filmatisoinnissa Eros ja Psykhe (1997) sekä Musta-Pekan rooli Mikko Niskasen elokuvassa Nuoruuteni savotat (1988). Lisäksi hän näytteli sivuosia mm. Renny Harlinin elokuvassa Jäätävä polte (1986) sekä Taavi Kassilan elokuvassa Petos (1988).

Elokuvien lisäksi Blomqvist esiintyi myös televisiosarjoissa Tuntemattomalle jumalalle (1993) ja Kultainen salama (1994). Hän oli kiinnitettynä myös Kajaanin kaupunginteatterissa. 1970-luvulla Blomqvist levytti myös muutaman laulun. Vuonna 1976 hän esiintyi Toni Edelmannin albumilla Kauhea murhamies Lalli. Vuonna 1977 puolestaan syntyi Blomqvistin tunnetuin levytys Liehuva liekinvarsi. Tällä Jukka Siikavireen säveltämällä ja Erkki Mäkisen sanoittamalla kappaleella Blomqvist osallistui myös Suomen euroviisukarsintoihin.

Blomqvist oli näyttelijä Mauno Blomqvistin veli. Veljesten ainoa yhteinen elokuva oli Pirjo Honkasalon ja Pekka Lehdon ohjaama Tulipää.

Markku Blomqvist euroviisuissa:

1977 Liehuva liekinvarsi

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki