FANDOM

Krista.png
Säveltäjät: Krista Siegfrids,  Erik Nyholm,  Kristofer Karlsson,  Jessika Lundström

Sanoittajat: Krista Siegfrids,  Erik Nyholm,  Kristofer Karlsson,  Jessika Lundström

Esittäjä: Krista Siegfrids

Krista Siegfrids voitti toisen Uuden musiikin kilpailun eli Suomen euroviisukarsinnan 2013 ja pääsi edustamaan Suomea Eurovision laulukilpailuihin Malmöön. UMK-voiton myötä Krista sai myös levytyssopimuksen Universal Music levy-yhtiön kanssa ja kappale julkaistiin singlenä sekä Kristan ensimmäisellä pitkäsoitolla "Ding dong". Jotkut ovat arvostelleet kappaleen sanoitusta antifeministiseksi, mutta Krista itse on kehottanut ottamaan kappaleen sanoituksen huumorilla.

"Marry me" esitettiin toisessa semifinaalissa 16. toukokuuta 2013, josta se selviytyi 18. toukokuuta järjestettävään finaaliin. Semifinaalissa Siegfrids esitti kappaleen viidentenä, finaalissa neljäntenä. Kappale sai finaalissa 13 pistettä, ja sijoittui sijalle 24., jättäen taakseen Espanjan ja Irlannin. Esityksestä nousi kohu kappaleen lopussa tapahtuneen Siegfridsin ja taustalla laulaneen naislaulajan suudelmasta. Siegfrids on kertonut suudelman olevan kannanotto, että Suomeen sallittaisiin samaa sukupuolta olevien avioliitto. Turkin radio- ja televisioyhtiö ilmoitti, että ei aio televisioida kilpailua maansa televisiossa suudelman takia.

Kappaleen alkuperäinen versio, jonka Siegfrids esitti UMK:ssa ja joka sisältyy Siegdridsin debyyttialbumille Ding Dong! ja kappaleen singlejulkaisulle, on kestoltaan 3 minuuttia ja 10 sekuntia. Euroviisujen kolmen minuutin aikarajan vuoksi kappaleesta äänitettiin uusi versio, josta muun muassa poistettiin kokonaan kappaleen intro ja sen C-osaa lyhennettiin. Uuden version kesto on tasan kolme minuuttia. Elias Koskimies ohjasi kappaleeseen rempseän musiikkivideon.

"Marry me" sijoittui Suomen latauslistalla sijalle 6 ja sai listasijoitusmerkintöjä myös Islannista, Ruotsista ja Irlannista.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki