FANDOM

Martina Aitolehti (ent. Kortelampi, Aitolehti-Eerikäinen, s. 16.7.1982 Helsinki) on koulutukseltaan parturi-kampaaja-maskeeraaja. Aitolehti aloitti mallintyöt 15-vuotiaana. Hän voitti Kalenterityttö 2001 -missikisan ja edusti Suomea kansainvälisessä Miss Hawaiian Tropic -kilpailussa. Tämän jälkeen hän on tehnyt juontoesiintymisiä vuodesta 2002 ja lauluesiintymisiä vuodesta 2004 lähtien. Loppuvuodesta 2004 Aitolehti tuli suuren yleisön tietoisuuteen lyhyestä salasuhteestaan jalkapalloilija Alexei Eremenko nuoremman kanssa. Vaikka suhde sittemmin päättyi, Aitolehti jäi julkisuuteen ja on esiintynyt useissa televisio-ohjelmissa ja haastatteluissa. Vuonna 2005 Salarakas-teemaa hyödynnettiin musiikkibisneksessä ja Aitolehti levytti toisen salasuhteesta julkisuuteen nousseen henkilön Marika Fingerroosin kanssa Salarakkaat-nimellä albumillisen musiikkia. 

Tunnetuimmat työnsä Aitolehti on tehnyt televisiossa. Ensin hän juonsi Nelosen Talk-deittiohjelmaa. Muutamissa Salatut elämät -sarjan jaksoissa hän näytteli julkisuushakuista PR-tyttö Maria. Syksyllä 2007 Aitolehti osallistui Suomen Big Brotherin 3. tuotantokauteen ja oli täten ensimmäinen Big Brotheriin osallistunut julkisuuden henkilö Suomessa. Vuonna 2008 Martina Aitolehti osallistui Suomen Pelkokerroin -ohjelmaan, jonka kuvaukset olivat Argentiinassa ja jonka hän voitti. Aitolehden ja hänen puolisonsa Esko Eerikäisen elämästä tehtiin tositelevisiosarja. Ensimmäinen tuotantokausi Vauvakuumetta esitettiin vuoden 2010 alussa ja toinen tuotantokausi Isku Kolumbiaan keväällä 2011. Keväällä 2012 Aitolehti osallistui Viidakon tähtöset -sarjaan. Kevät-kesällä 2013 hän osallistui Nelosen esittämään Splash!-uimahyppykilpailuun ja äänestettiin ohjelman voittajaksi.

Aitolehti jatkoi musiikkiuraansa vuonna 2011, kun hän julkaisi ensimmäisen soololevynsä. Martina-niminen englanninkielistä tanssipoppia sisältävä levy julkaistiin maaliskuussa 2011. Levyn ensimmäinen single on dance-pop-kappale "9 Digits". Levyn vastaava tuottaja on Hermanni Kovalainen ja yhtenä säveltäjänä on muiden muassa Jaakko Salovaara. Soololevyn julkaisseen Universal Musicin ja Martinan yhteistyö päättyi myöhemmin vuonna 2011. L

Keväällä 2012 Martina osallistui Ylen järjestämään Uuden Musiikin Kilpailuun Checkmate -kappaleella. Checkmate pääsi 540 demon joukosta 40 parhaan joukkoon, mutta karsiutui kilpailun toisessa vaiheessa, jossa jatkoon valittiin 12 parasta laulua. Kappale valittiin kuitenkin mukaan ylimääräiseen yleisöäänestykseen, jonka voittaja pääsisi villillä kortilla yhdeksän parhaan joukkoon. Martinan laulu ei kuitenkaan voittanut tätä äänestystä.

Aitolehdellä on Helsingissä toimiva, enimmäkseen ravintolaviihteeseen keskittyvä ohjelmatoimisto Dance & Show Action Agency Martina Aitolehti ay. Yrityksen hankkeita ovat muun muassa Miss Helsinki -kilpailu sekä showtanssiryhmä Martina & Dazzling Ladies.

Martina euroviisuissa:

2012 Checkmate

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki