FANDOM

Mieczysław "Mietek" Szcześniak (s. 9.7.1964 Kalisz) on puolalainen laulaja ja lauluntekijä.

Szcześniak on ollut lähes syntymästään saakka tekemisissä musiikin kanssa. Lastenyhtyeessä Mietek toimi jo 6-vuotiaana. Nuorena miehenä syntyi Funk Factory -nimeä kantava musiikkiprojekti, jonka myötä syntyivät myös ensimmäiset levytykset vuonna 1984. Nuorten laulukilpailu Wroclawissa avasi paljon ovia. Wroclawin laulukilpailun voiton myötä Mietek pääsi esiintymään ja kilpailemaan aina vain suuremmilla areenoilla ja tunnetuimpien tähtien kanssa. Koulunsa mies kävi Turekin kaupungissa. Sitten opinnot jatkuivat jazz-laulun parissa Katowicen musiikkiakatemiassa. Ensimmäinen sooloalbumi "Niby nowy" ilmestyi vuonna 1991. Tämän jälkeen on julkaistu vielä viisi albumillista musiikkia, joista viimeisin vuonna 2011.

Vuonna 1999 Puolan televisioyhtiö TVP päätyi edellisvuosien tavoin valitsemaan euroviisuedustajansa sisäisesti. Vuoden 1999 alussa yhdessä Edyta Górniakin kanssa julkaistu menestyssingle "Dumka na dwa serca" ponnahti suoraan listojen kärkeen ja tämä viimeistään sai televisioyhtiön vakuuttuneeksi siitä, että edustajaksi kannattaisikin houkutella juuri 34-vuotias musiikin ammattilainen, Mietek Szcześniak. Seweryn Krajewski oli säveltänyt Mietekille suuren rakkausballadin "Przytul mnie mocno" (Syleile minua). Koskettavan sanoituksen kynäili Wojcieh Ziembicki.

Sitkeästä flunssasta euroviisuviikon aikana kärsinyt Mietek pelkäsi äänensä puolesta ja joutui muutamaksi päiväksi laulukieltoonkin lääkärin määräyksestä. Finaali-iltana ääni soljui mikrofoniin kuitenkin ilmavasti eikä esitys tyylikkyydessään olisi vaatinut mitään enempää. Puhelinäänestyksen aikakausi oli Eurovision laulukilpailussa alkanut ja televisiokatsojat pyörittelivät huomattavasti kaupallisempien kappaleiden puhelinnumeroita. Puolan esitystä arvostivat lähinnä tuomaristot, joita oli vuoden 1999 kilpailussa käytössä vain neljällä maalla. Näistä Bosnia ja Liettua antoivat Puolalle yhteensä 13 pistettä. Saksassa runsas puolalaisvähemmistö oli liikekannalla neljän pisteen verran. 17 pistettä riittivät Jerusalemissa 18. sijaan. Mietekin saavuttama pistemäärä vaikutti Puolan viiden kilpailuvuoden pistekeskiarvoon sen verran voimakkaasti, ettei kilpailuoikeutta vuodelle 2000 tullut. Tuota ennen Puola oli ollut euroviisufinaalin vakikalustoa yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1994.

Mietekin musiikkiura ei juuri kokenut kolauksia, vaikkei euroviisuvoittoa tullutkaan. Mietekin laulua on levytehtailun ohessa kuultu erilaisilla festivaaleilla sekä Disney-elokuvien puolalaisversioissa. Lisäksi Mietek on vieraillut useiden artistien ja yhtyeiden levyillä duetoimassa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki