FANDOM

Monica Aspelundin (s. 16.1.1946 Vaasa) elämässä musiikki on ollut läsnä aina. Molemmat Aspelundin perheen vanhemmat olivat musikaalisia ja musikaalisuus periytyi myös tyttärille Monica ja Ami Aspelundille. Monica voitti ensimmäiset iskelmälaulukilpailunsa jo 11-vuotiaana ja samalla tutustui jo levymoguli Jörgen Peterseniin. Petersen allekirjoitti Monican kanssa levytyssopimuksen muutamaa vuotta myöhemmin, tytön ollessa 14-vuotias. Monicasta tuli aikakautensa lapsitähti, jonka tunnetuin levytys oli "Katso kenguru loikkaa". Ura laulavana lapsena jäi kuitenkin muutaman singlen pituiseksi ja Monica opiskeli mainospiirtäjän ammatin.

Musiikki vei kuitenkin voiton ja vuodesta 1967 lähtien Monica on ollut päätoiminen artisti. Suurin menestys odotti kuitenkin vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Vuosikymmenen alussa hän kuului lukuisii erilaisiin kokoonpanoihin, joista nimekkäin oli euroviisuistakin tuttu ruotsalaisyhtye Family Four. Pari vuotta myöhemmin hän otti ensimmäistä kertaa osaa Suomen euroviisukarsintoihin Mon-Ami-yhtyeessä. Samana vuonna 1975 ilmestyi myös Monican ensimmäinen lp-levy, jonka tuottajana hääräili Aarno Raninen.

1970-luvun puoliväli oli kiihkeintä menestyskautta, joka huipentui kun Monica voitti Suomen euroviisukarsinnat kappaleella Lapponia vuonna 1977. Seuraavan parin vuoden sisään Monicalta ilmestyi kolme lp-levyä, yksi suomeksi, yksi ruotsiksi ja yksi englanniksi. Hän pyrki myös interviisuedustajaksi Aarno Ranisen kappaleella "Kultaa hopeaa". Mutta "Lapponian" huuma haihtui vuosikymmenen lähestyessä loppuaan ja lisäksi Monica kävi läpi avioeron. Hän muutti 1980-luvun alussa Yhdysvaltoihin, joka onkin siitä lähtien ollut hänen pääasiallinen kotimaansa. Silloin tällöin Monica on kuitenkin piipahdellut Suomessakin esiintymässä.

Monica Aspelund euroviisuissa:

Artistina:

1975 Fasten seatbelts (Mon-Ami)

1976 Joiku

1977 Lapponia

Sanoittajana:

1975 Maailman tie (es. Kari Fall)

1976 Joiku

1977 Lapponia

1982 Isä (es. Ami Aspelund)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki