FANDOM

Movetron on 1990-luvun puolessavälissä Suomessa suureen suosioon noussut tanssimusiikkia ja popmusiikkia tekevä yhtye, jonka muodostavat Päivi Lepistö, Jukka Tanttari ja Timo Löyvä. Yhtyeen musiikilliset lähtökohdat ovat eurodancessa. Movetronin debyyttialbumia, Romeo ja Julia, on myyty yli 86 800 kappaletta ja seuraajaa Soittorasia yli 44 100 kpl. Kolmas levy, 3. aste, piti yhtyettä vielä pinnalla, mutta suursuosiota yhtye ei enää saavuttanut. Vuonna 1999 yhtyeeseen tuli räppäriksi ja miesvokalistiksi Chris Sanders. Kaupallisesti flopannut The 4th Dimension yhtye siirtyi tauolle ja Päivi Lepistö loi soolouraa laulamalla suomenkielistä poppia. Vuonna 2002 julkaistiin Lepistön hyvin menestynyt sooloalbumi Yöperhonen. Timo Löyvä on tehnyt paljon musiikkia mainoksiin ja tv-sarjoihin.

Vuonna 2007 Movetron teki paluun levylistoille kera kappaleen "Ei kenenkään maa". Vuonna 2008 yhtye oli mukana Suomen euroviisukarsinnassa kappaleella "Cupido". Yhtye pääsi ensimmäisestä alkukarsinnasta suoraan karsintojen finaaliin, muttei tullut valituksi Suomen edustajaksi. Movetron julkaisi myös kokoelman, Irtokarkkeja – makeimmat hitit, joka myi kultalevyyn oikeuttavan määrän.

Movetronin viides albumi, Ei kenenkään maa, julkaistiin 8. lokakuuta 2008. Se nousi korkeimmillaan sijalle 30 Suomen albumilistalla, ja menestyi kohtalaisesti. Vaikka Movetronin uusi albumi ei saavuttanutkaan entisaikojen suuria myyntimääriä, yhtyeen keikkasuosio on pysynyt suurena ysärinostalgian ansiosta. Single "Lanteisiin" julkaistiin 13.6.2011. Vuonna 2012 Movetron oli mukana Liettuan euroviisukarsinnoissa kappaleella "Medieval love". Vuonna 2016 näki vihdoin päivänvalon Movetronin kuudes pitkäsoitto "Jatkot".

Movetron euroviisuissa:
vuosi kappale
2008 Cupido
Movetronin albumit:
vuosi levyn nimi
1995 Romeo ja Julia
1996 Soittorasia
1997 3. Aste
2000 The 4th dimension
2008 Irtokarkkeja - Makeimmat hitit (kokoelma)
2008 Ei kenenkään maa
2016 Jatkot

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki