FANDOM

Säveltäjä: Börje Sundgren

Sanoittaja: Börje Sundgren

Esittäjä: Laila Halme

Suomen euroviisukarsinnoissa 1963 voittoisan ”Muistojeni laulun” esitti Marjatta Leppänen ja Irmeli Mäkelä. Kymmenen alueraadin äänestettyä kappale voittajaksi sai Irmeli Mäkelä kunniakseen esittää voittolaulun uudelleen. Irmeli olettikin automaattisesti saavansa myös matkalipun Lontooseen.

Seuraavalla viikolla Yleisradio kuitenkin ilmoitti, ettei lopullinen solisti vielä olekaan kirkossa kuulutettu. Salaiset asiamiehet kokoontuivat suljettujen ovien taakse ja syistä, jotka eivät vielä tänäkään päivänä ole tulleet päivänvaloon, edustustehtäviin valittiin tamperelainen Laila Halme. Erilaisia huhuja toki on liikkunut kosoltikin ja yksi varteenotettavimmista lienee, että Lailalla oli levytyssopimus Suomen suurimman levy-yhtiön Fazerin kanssa. Rahako siis ratkaisi? Niin tai näin, Lailaa potkaisi onni, kun taas Marjatta ja etenkin Irmeli joutuivat pettymään. Marjatta Leppäsen kohdallehan samankaltainen syrjäytys tapahtui uudelleen kaksi vuotta myöhemmin, kun hänen esittämänsä kappale voitti Suomen euroviisukarsinnan, mutta edustustehtäviä ei siunaantunutkaan.

Laila Halme ja Börje Sundgrenin säveltämä ja sanoittama ”Muistojeni laulu” lähtivät siis Lontooseen Suomen edustajina. Kisat järjestettiin BBC:n upouudessa televisiokeskuksessa ja muistetaan parhaiten erikoisista järjestelyistään. Silloin nimittäin esiintyjät lauloivat kappaleensa eri studiossa ja yleisö istui eri studiossa. Jotkut aikalaishuhut väittävätkin, että musiikkivideomaiset esitykset olisi nauhoitettu jo etukäteen. Laila Halme hoiti oman pestinsä mallikkaasti, mutta vaatimattomana pidetylle ”Muistojeni laululle” ei herunut raadeilta pisteen pistettä. Näin Suomi jäi ensimmäisen kerran viisuhistoriansa aikana nollille. Laihaksi lohduksi jaoimme viimeisen sijan kolmen muun maan kanssa, heidän joukossaan kaksi muuta pohjoismaata Norja ja Ruotsi. Neljäs pohjoismaa Tanska sen sijaan voitti koko kisan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki