FANDOM

Nino De Angelo (oik. Domenico Gerhard Gorgoglione,  s. 18.12.1963 Karlsruhessa, Saksa) syntyi Saksassa italialaisten vanhempiensa Pietron ja Stellan iloksi. Domenicoa sai jo lapsena kutsumanimen Nino, josta oli myöhemmin tuleva hänen taiteilijanimensä. Vuonna 1972 Ninon vanhemmat erosivat ja hän muutti äitinsä kanssa Kölniin. Nino harrasti karatea ja menestyikin loistavasti nuorten sarjassa. Myös Ninon laulunlahjat huomattiin varhain ja jo lapsena hän tienasi taskurahoja esiintymällä pianobaareissa.

Vuonna 1980 Ninosta tuli virallisesti Saksan kansalainen. Vuotta myöhemmin hän solmi ensimmäisen levytyssopimuksensa Polydor -levy-yhtiön kanssa. Pelkällä Nino-nimellä julkaistu ensimmäinen single ”Seventeen” on tosin nykyään jo keräilyharvinaisuus, niin vähän sitä myytiin. Vuonna 1982 Nino keksi taiteilijasukunimensä de Angelo ja ensimmäinen sillä nimellä julkaistu single ”Und ein Engel fliegt in die Nacht” nousi Saksan listalle. Ninon kauniit piirteet toivat hänelle myös palstatilaa nuorisolehtien sivuilla.

Vuonna 1983 Nino sai tuottajakseen Hans-Joachim Horn-Berngesin ja alkoi tapahtua. Saman vuoden lopulla julkaistu single ”Jenseits von Eden” nousi Saksan listan ykköseksi ja jämähti sinne peräti kymmeneksi viikoksi. Nino oli vuoden kuumin nimi Saksan musiikkimaailmassa ja hänet haluttiin kaikkialle. Bravo-lehden vuosiäänestyksen Ninon hitti äänestettiin toiseksi suosituimmaksi ja sen edellä oli vain Laura Braniganin maailmanhitti ”Self control”. ”Jenseits von Edenin” englanninkielinen versio ”Guardian angel” sai huomiota myös muualla Euroopassa ja nousi listalle aina Isossa-Britanniassa asti.

Ninolta ilmestyi uusia pitkäsoittoja läpi koko 1980-luvun ja useista tehtiin sekä saksan että englanninkieliset versiot. Lisäksi hän on tehnyt levytyksiä italian kielellä. Vuonna 1989 Nino sai tuottajakseen Modern Talking yhtyeestä tutun Dieter Bohlenin. Hän lauloi uuden tv-sarjan ”Rivalen der Rehnbahn” tunnuskappaleen ”Samuraj” ja osallistui Saksan euroviisukarsintoihin kappaleella ”Flieger”. Molemmat olivat Bohlenin sävelmiä. Nino voitti karsintojen puhelinäänestyksen ylivoimaisesti. Lausannessa kappale ei ole kuitenkaan Euroopan raatien mieleen ja ”Flieger” sijoittui vasta sijalle 14. Samassa kilpailussa oli myös toinen Dieter Bohlenin säveltämä kappale edustamassa Itävaltaa ja se sijoittui huomattavasti mukavammin sijalle 5.

1990-luvulle tultaessa Ninon ura alkoi osoittaa hiipumisen merkkejä ja vuosikymmenen puolivälissä hänellä todettiin imusolmukesyöpä. Nino voitti kuitenkin taistelun sairautta vastaan ja kamppaili samalla myös ulos taloudellisista vaikeuksistaan. Vuonna 2002 täysin parantunut Nino de Angelo palasi Saksan euroviisukarsintoihin esittämään kilpailukappaleen ”Und wenn du lachst”, joka ei kuitenkaan menestynyt kilpailussa. Ninon ura on kuitenkin jälleen vakautunut ja hän on tällä hetkellä täysin työllistetty levyttävä ja esiintyvä viihdetaiteilija kotimaansa musiikkibisneksessä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki